zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gevaarlijke deals: shopper bereid persoonlijke gegevens uit te wisselen voor grote online kortingen

Slechts een kwart weet dat oplichting vaker voorkomt tijdens vakantie- en verkoopperiodes

1 december 2020 - COVID-19 heeft ook zijn impact op de consument. Onzekere tijden maken dat we onze broekriem aantrekken. Daarnaast worden fysieke winkels meer gemeden als gevolg van de veiligheidsmaatregelen. De combinatie van kostenbesparing enerzijds, en minder publiek in de winkelstraat anderzijds, heeft ervoor gezorgd dat er een ware koopjesjacht online ontstaat in de aanloop naar de feestdagen.

Uit onderzoek van Kaspersky onder Europese consumenten blijkt dat 84 procent van de shoppers bereid is persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, te delen met retailers om een grote korting te krijgen op hun feestelijke aankopen.


Met de decembermaand in aantocht, maken veel consumenten zich klaar om te besteden wat ze kunnen; met de zorg voor hun portemonnee in het achterhoofd. Dit leidt ertoe dat veel consumenten bereid zijn risico's te nemen voor de beste deal. Slechts een kwart (25 procent) van de ondervraagden is op de hoogte van oplichtingspraktijken die vaker voorkomen tijdens de kerstvakantie of tijdens uitverkoopperiodes, en is niet bereid het risico te nemen voor een grote korting. Slechts zeventien procent zegt alleen bij grote merken te zullen winkelen om veiligheidsrisico's te vermijden.
 
Blind van verlangen?

De bevindingen van Kaspersky laten ook zien dat slechts een klein deel van de consumenten zich ervan bewust is dat er problemen van kunnen komen als ze niet voorzichtig zijn tijdens het online winkelen - vooral gezien het feit dat de vakantieperiode berucht is om phishing. Zo zegt slechts een derde niet te winkelen via een website die er onwettig uitziet en niet eens zo veel (29 procent) denkt dat ze op de hoogte zijn van mogelijke veiligheidsrisico's van onbekende merken die grote kortingen aanbieden.
"E-mails met koopjes en aanbiedingen belanden in onze inbox en met slechts een paar klikken kunnen ze hun weg banen naar onze huizen, zonder dat we hiervoor de deur uit hoeven. Toch kan dit een risicovolle onderneming zijn. We adviseren shoppers oplettend te zijn en na te denken over de gegevens die ze overhandigen in een bod op een koopje. Bedenk of het absoluut noodzakelijk is om persoonlijke gegevens voor elke aankoop te delen. Alleen zo kunnen consumenten het risico van mogelijke valkuilen verkleinen en genieten van hun kerst," zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.
 
Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. Op deze manier winkelt u deze kerst met een gerust hart online:
•              Winkel alleen bij legitieme online winkels. Typ het adres zelf in of selecteer het uit de bladwijzers in plaats van op een link te klikken. Gebruik de adresbalk van de browser om te controleren of de website echt en veilig is en of ze het hangslot of HTTPS dragen.
•              Voltooi aankopen via beveiligde betaalmethoden. Betaal met creditcards of robuuste betaaldiensten, zodat transacties beschermd blijven.
•              Controleer kortingen. Als u een verkoopkorting via e-mail of sms ontvangt, controleer dan voor het klikken of de afzender en eventuele weblinks legitiem zijn.
•              Houd apparaatsoftware en applicaties up-to-date en bescherm alle apparaten met een betrouwbaar internetbeveiligingsproduct. Cybersecurity-oplossingen met op gedrag gebaseerde antiphishingtechnologieën, zoals Kaspersky Total Security, kunnen meldingen verzenden als u een phishing-webpagina probeert te bezoeken.
•              Beheer wachtwoorden. Wachtwoordmanagers kunnen helpen bij het winkelen bij meerdere retailers door inloggegevens veilig op te slaan, zodat ze uniek zijn voor al uw online accounts.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
 Zijn ‘Black Friday’-marketingstrategieën even duurzaam als de campagne zelf?
 Internetshopper start vanwege corona eerder met cadeaus inkopen buiten de EU
 Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10