zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gevaarlijke deals: shopper bereid persoonlijke gegevens uit te wisselen voor grote online kortingen

Slechts een kwart weet dat oplichting vaker voorkomt tijdens vakantie- en verkoopperiodes

1 december 2020 - COVID-19 heeft ook zijn impact op de consument. Onzekere tijden maken dat we onze broekriem aantrekken. Daarnaast worden fysieke winkels meer gemeden als gevolg van de veiligheidsmaatregelen. De combinatie van kostenbesparing enerzijds, en minder publiek in de winkelstraat anderzijds, heeft ervoor gezorgd dat er een ware koopjesjacht online ontstaat in de aanloop naar de feestdagen.

Uit onderzoek van Kaspersky onder Europese consumenten blijkt dat 84 procent van de shoppers bereid is persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, te delen met retailers om een grote korting te krijgen op hun feestelijke aankopen.


Met de decembermaand in aantocht, maken veel consumenten zich klaar om te besteden wat ze kunnen; met de zorg voor hun portemonnee in het achterhoofd. Dit leidt ertoe dat veel consumenten bereid zijn risico's te nemen voor de beste deal. Slechts een kwart (25 procent) van de ondervraagden is op de hoogte van oplichtingspraktijken die vaker voorkomen tijdens de kerstvakantie of tijdens uitverkoopperiodes, en is niet bereid het risico te nemen voor een grote korting. Slechts zeventien procent zegt alleen bij grote merken te zullen winkelen om veiligheidsrisico's te vermijden.
 
Blind van verlangen?

De bevindingen van Kaspersky laten ook zien dat slechts een klein deel van de consumenten zich ervan bewust is dat er problemen van kunnen komen als ze niet voorzichtig zijn tijdens het online winkelen - vooral gezien het feit dat de vakantieperiode berucht is om phishing. Zo zegt slechts een derde niet te winkelen via een website die er onwettig uitziet en niet eens zo veel (29 procent) denkt dat ze op de hoogte zijn van mogelijke veiligheidsrisico's van onbekende merken die grote kortingen aanbieden.
"E-mails met koopjes en aanbiedingen belanden in onze inbox en met slechts een paar klikken kunnen ze hun weg banen naar onze huizen, zonder dat we hiervoor de deur uit hoeven. Toch kan dit een risicovolle onderneming zijn. We adviseren shoppers oplettend te zijn en na te denken over de gegevens die ze overhandigen in een bod op een koopje. Bedenk of het absoluut noodzakelijk is om persoonlijke gegevens voor elke aankoop te delen. Alleen zo kunnen consumenten het risico van mogelijke valkuilen verkleinen en genieten van hun kerst," zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.
 
Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. Op deze manier winkelt u deze kerst met een gerust hart online:
•              Winkel alleen bij legitieme online winkels. Typ het adres zelf in of selecteer het uit de bladwijzers in plaats van op een link te klikken. Gebruik de adresbalk van de browser om te controleren of de website echt en veilig is en of ze het hangslot of HTTPS dragen.
•              Voltooi aankopen via beveiligde betaalmethoden. Betaal met creditcards of robuuste betaaldiensten, zodat transacties beschermd blijven.
•              Controleer kortingen. Als u een verkoopkorting via e-mail of sms ontvangt, controleer dan voor het klikken of de afzender en eventuele weblinks legitiem zijn.
•              Houd apparaatsoftware en applicaties up-to-date en bescherm alle apparaten met een betrouwbaar internetbeveiligingsproduct. Cybersecurity-oplossingen met op gedrag gebaseerde antiphishingtechnologieën, zoals Kaspersky Total Security, kunnen meldingen verzenden als u een phishing-webpagina probeert te bezoeken.
•              Beheer wachtwoorden. Wachtwoordmanagers kunnen helpen bij het winkelen bij meerdere retailers door inloggegevens veilig op te slaan, zodat ze uniek zijn voor al uw online accounts.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
 Zijn ‘Black Friday’-marketingstrategieën even duurzaam als de campagne zelf?
 Internetshopper start vanwege corona eerder met cadeaus inkopen buiten de EU
 Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
meer top 10