zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander vindt dat hij voor een normaal leven hun gegevens moet delen met techreuzen

Toch vindt 81 procent het zorgelijk dat techreuzen over veel informatie van mensen beschikken

4 augustus 2021 - Ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens wel moeten delen met techreuzen als Google, Amazon, Facebook en Apple. Dit blijkt uit onderzoek van Orange Cyberdefense onder bijna 1100 Nederlanders. Opmerkelijk is echter dat 81 procent van de Nederlanders het wel zorgelijk vindt dat de bovengenoemde bedrijven over veel informatie van mensen beschikken.

Driekwart van de Nederlanders vindt dat we te afhankelijk zijn geworden van bedrijven als Google en Facebook. Slechts 21 procent van de Nederlanders is er van overtuigd dat bedrijven in het algemeen netjes omgaan met hun gegevens.


 
Privacyvoorwaarden
Bij het installeren van een app of bij het afstaan van gegevens op een website moeten gebruikers vaak akkoord gaan met de privacyvoorwaarden alvorens ze toegang krijgen tot de app of site. Maar liefst 74 procent van de Nederlanders gaat meestal akkoord met deze voorwaarden zonder ze te lezen. 65 procent vindt de teksten te ingewikkeld om te lezen en 89 procent vindt de teksten te lang en te uitgebreid. Zeventig procent staat cookies toe bij het gebruik van de websites.
 
Facebook en WhatsApp
Bijna een kwart (22 procent) van de Nederlanders heeft bewust geen Facebook (meer) omdat het voor hen onduidelijk is wat het sociale platform met hun gegevens doet. Een ruime vijf procent maakt geen gebruik meer van WhatsApp omdat ze het niet eens zijn met de privacyvoorwaarden die de app hanteert. Beide apps zijn in handen van hetzelfde bedrijf.
Mark Jenster, General Manager bij Orange Cyberdefense: "Nederlanders staan massaal persoonlijke gegevens af. Dit is een gewoonte geworden voor gemak en snelheid, waar digitalisering een prachtige rol in speelt. Maar gemak staat haaks op privacy en veiligheid. Mensen accepteren cookies, gebruiken veelal dezelfde wachtwoorden, gebruiken techreuzen om data in te vullen en ga zo maar door, zonder goed te weten wat ermee gebeurt. Dit ligt in lijn met het resultaat dat Nederlanders over het algemeen denken dat zij niets te verbergen hebben. Dat men deze voorwaarden als gebruiker te ingewikkeld vindt en daardoor ook niet weet wat de risico’s en gevolgen zijn van dit gemakzuchtige gedrag ten opzichte van privacy, zou aanleiding moeten zijn voor een stukje educatie over dit onderwerp in Nederland."
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
 Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 Nederlanders positiever over data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10