Een op de zes geadresseerden neemt actie naar aanleiding van mailing
28 juli 2021 -
De respons op geadresseerde reclamepost, oftewel direct mail, neemt toe. De afgelopen vier jaar is de gemiddelde respons met 69 procent gestegen: van zestien procent naar 27 procent. Voor de fashionindustrie en de retailsector ligt de respons met respectievelijk 31 en 25 procent het hoogst. Bij media, verzekeraars en de telecomsector ligt deze het laagst, namelijk zeven procent.
Zo blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL onder meer dan 400 directmailcases.
Lezers geven aan dat ze mailings per post nog steeds relevant vinden. Maartje Silvius, manager marktmanagement Mail van PostNL: "Reclamepost heeft misschien een ouderwets imago, maar het blijkt voor veel organisaties een effectief kanaal om de doelgroep echt te bereiken én te activeren. Online is het lastig om aandacht te krijgen in de kakofonie van reclameboodschappen. Op de deurmat val u een stuk makkelijker op tussen de enkele poststukken die we ontvangen." Ook weet een direct mailing de aandacht van de lezers vast te houden. Zo lezen ontvangers die de mailings openen deze gemiddeld 2,2 minuten.
Traditionele reclamepost versterkt e-mailcampagne
"Direct mail kan ingezet worden om kennis over te brengen. Daarnaast is het een middel om het bezoek naar u winkel of website te verhogen of de (online) verkoop te stimuleren," aldus Silvius. De afgelopen vier jaar onderneemt gemiddeld 27 procent van de ontvangers een van deze acties na ontvangst van een direct mailing. ‘Ter vergelijking: de CTR van een e-mail is 7,7 procent. Dit betekent dus dat direct mail meer dan drie keer effectiever kan zijn. Door direct mail en e-mail samen in de mix te gebruiken, zien we dat het elkaar kan versterken. Grote, vooraanstaande e-commercebedrijven gebruiken deze combinatie om online hun sales een boost te geven. En met succes. Ook jongeren bereiken ze met direct mail."
Maatwerk en segmentatie verhogen effectiviteit
De stijgende respons op direct mail is volgens PostNL te danken aan een aantal trends waar met name de retail- en fashionbranche goed op inspelen. Silvius: "Het afgelopen jaar zien we dat directmailcampagnes steeds persoonlijker worden. Dan hebben we het niet alleen over het vermelden van de naam van de ontvanger, maar ook over het afstemmen van de inhoud en vormgeving op doelgroepsegmentaties. Die worden bijvoorbeeld gecreëerd op basis van demografische gegevens of aankoopgeschiedenis. Daarnaast worden de mailings opvallender. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van een ongebruikelijke vorm, bewegende elementen of wordt er een kortings- of waardebon meegestuurd."
In deze whitepaper vindt u meer inzichten over de impact van direct mail.