zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe kleiner het bestand, des te beter het resultaat van de e-mailcampagne

21 juni 2013 - DDMA publiceert de 2e editie (2013) van de Nationale E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. De benchmark 2013 biedt inzicht in de Nederlandse verzending van Electronic Direct Mail (EDM’s) op brancheniveau. Deze laat een paar opvallende uitkomsten zien op het gebied van gemiddelde open- en klikratio, populairste dag en tijdstip en in hoeverre de omvang van het e-mailbestand invloed heeft op de responsratio’s.

Net als in 2011 is in 2012 de openratio (COR) opmerkelijk hoger (41,44 procent) in de categorie van de kleinste EDM’s (een omvang van 500 tot 1.000 e-mailadressen). Naarmate de e-mailbestanden groter worden, is de trend van de openratio dalende. Deze dalende trend is tevens te zien bij de doorklikratio (CTR) en bij de klik-per-openratio (CTO). Dit suggereert dat e-mailings naar een relatief klein bestand door de ontvanger als gerichter en relevanter worden beschouwd en daardoor betere resultaten boeken dan e-mailings naar een relatief groot bestand.



Ratio’s in 2012 op hetzelfde peil als in 2011
Gemiddeld 98,45 procent van alle verzonden Nederlandse EDM’s komt aan bij de ontvanger. Ten opzichte van 2011 is de afleveringsratio (AR) gelijk gebleven. De gemiddelde openratio (COR), doorklikratio (CTR) en klik-per-openratio (CTO) zijn respectievelijk 32,88 procent, 7,89 procent en 21,41 procent. In vergelijking met 2011 zijn deze ratio’s iets omlaag gegaan.
Dit kan een negatieve trend zijn. Maar het verschil in het databestand van beide edities zal zeker meewegen in de lichte verlaging van de ratio’s. Zo is er voor deze editie een ondergrens gesteld van EDM’s bestaande uit minimaal 500 e-mailadressen en zijn er relatief meer grotere e-mailbestanden opgenomen. Op basis van deze cijfers schatten we in dat de ratio’s over 2012 op hetzelfde niveau liggen als 2011.

Donderdag en vrijdag meest populaire dagen
De resultaten uit de benchmark tonen aan dat in 2012 donderdag de meest populaire dag was om te verzenden (22,8 procent) gevolgd door vrijdag (19,2 procent). Terwijl de beste scorende COR (34,02 procent) en CTO (22,01 procent) op respectievelijk zaterdag en zondag worden gerealiseerd. Van alle verzonden EDM’s is meer dan 80 procent tijdens kantoortijden verstuurd. Echter, de verschillen tussen de ratio’s per dag of per tijdstip zijn niet heel groot.

Reisbranche heeft minste bounces
In de benchmark worden van maar liefst twintig branches de gemiddelde ratio’s per kenmerk (markt, omvang e-mailbestand, verzenddag en -tijdstip) weergegeven en met elkaar vergeleken. Eén van de opvallendste resultaten op brancheniveau is dat de sector ‘Reizen’ de minste bounces heeft, maar ook de branche is met de laagste openratio (25,32 procent) en doorklikratio (5,16 procent). 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Driekwart checkt e-mails in het weekend
 Gezocht: e-mailmarketeers met lef en cases van wereldformaat
 E-mailmarketing krijgt belangrijkere positie in de marketingmix
 Kwart leest nieuwsbrief op smartphone of tablet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10