zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk

Een op vijf schaamt zich voor eigen computervaardigheden

21 juli 2021 - Maar liefst twee derde van de werkende Nederlanders stoort zich weleens aan collega’s met beperkte computervaardigheden. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.098 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Deze ergernis lijkt effect te hebben op digibeten op de werkvloer. Zo schaamt achttien procent van de respondenten zich voor zijn of haar eigen digitale skills.

Vooral Nederlanders tot 30 jaar zijn gevoelig voor digibetisme. Zo stoort driekwart van hen zich weleens aan de computervaardigheden van een collega en schaamt twintig procent zich voor zijn of haar eigen skills. Onder de werkende veertigplussers ergert de helft zich aan digibeten. "Tegenwoordig vragen bijna alle beroepen om basis computervaardigheden," zegt Abel Baas van VPNdiensten. "In het verleden heb ik ook weleens met collega’s met beperkte digitale skills gewerkt en ik kan beamen dat dit best frustrerend kan zijn. Als u iemand meerdere keren uitlegt wat hij moet doen en dat het na tal van pogingen nog niet lukt, wilt u het liefst zelf de muis pakken. Natuurlijk is dit niet de juiste oplossing; geduldig blijven totdat uw collega het onder de knie heeft wel."


 
Loon naar computervaardigheden
Beperkte computervaardigheid leidt niet alleen tot frustraties, maar ook tot waardeoordelen. Zo vindt maar liefst dertig procent van de respondenten dat collega’s met beperkte computervaardigheden minder zouden moeten verdienen dan collega’s die wel tech-savvy zijn. Mannen nemen hier een stevigere positie in (35 procent) dan vrouwen (24 procent). Mogelijk dat mannen collega’s met digibetisme überhaupt minder vertrouwen, want 43 procent van hen denkt dat zij hun beperkte computerskills als smoes gebruiken zodat zij onder bepaalde werkzaamheden uitkomen. Onder de vrouwelijke respondenten bedraagt dit percentage 35 procent. Baas: "Beloning naar prestatie is heel normaal, maar loon naar computervaardigheden is nieuw voor mij. Als een werknemer bewust de kantjes ervan afloopt, begrijp ik dat u als manager ingrijpt. Maar als u merkt dat iemands digitale knowhow belemmerend werkt, kunt u beter zoeken naar een oplossing in plaats van straffen met loonvermindering."
 
Werkgever verantwoordelijk
Hoewel Nederlanders kritisch zijn op collega’s met beperkte computerkennis, leggen zij de verantwoordelijkheid ervoor vooral bij werkgevers. Zo vindt maar liefst 57 procent van hen dat een basis computervaardigheidstest standaard onderdeel van sollicitatieprocedures moet zijn. Eenmaal aangenomen, vinden ruim acht op de tien respondenten dat werkgevers de computervaardigheden van werknemers op niveau moeten houden. Baas: "U bent nooit uitgeleerd, zeker niet over iets dat continu in ontwikkeling is. Werkgevers die computerworkshops of bijspijkercursussen aanbieden lopen daardoor voor op hun concurrenten. Zo hebben en houden zij niet alleen meer kennis in huis, maar hebben zij ook een streepje voor op werkgeverschap."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Collega’s niet geliefd op de BBQ
 Opnieuw record aan DDoS aanvallen eerste halfjaar van 2021
 Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie
 Werk nieuwe IT-medewerkers effectief in op afstand
 Wat u moet weten over ICT-beheer op afstand, ook na de crisis
 Ook bedrijven moeten investeren in ICT-skills
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Een e-bike leasen: ken jij de voordelen al?
Hoe is glasvezelinternet ontstaan en wat kan het bieden voor jouw onderneming?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Collega’s niet geliefd op de BBQ
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10