zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie-Z en Millennials maken zich minder zorgen over hun persoonlijke data

Gemak is belangrijker dan beveiliging en privacy

22 juni 2021 - IBM Security kondigt een onderzoek aan over het digitale gedrag van consumenten tijdens de pandemie. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten door de pandemie slechte gewoontes hebben overgehouden als het gaat om hun beveiliging. Hierdoor hebben cybercriminelen nog meer munitie gekregen om cyberaanvallen te plegen op bedrijven.  

In de Benelux werden er gemiddeld tien nieuwe accounts aangemaakt tijdens de pandemie. 56 procent van de deelnemers zegt dat ze deze account(s) niet gaan verwijderen. Daarnaast zegt bijna de helft van de respondenten dezelfde inloggegevens voor verschillende account(s) te gebruiken. Deze ontwikkeling is uitermate zorgelijk omdat het zorgt voor een groter aanvalsoppervlak voor cybercriminelen. Opmerkelijk is dat met name Generatie-Z en Millennials zich minder zorgen maken over hun persoonlijke data en hierdoor onzorgvuldiger met hun online veiligheid omgaan. 


 
Het onderzoek is verricht door Morning Consult. Aan het onderzoek hebben 22.000 respondenten uit 22 markten, waaronder de Benelux, meegewerkt. Zie hieronder de belangrijkste resultaten van het onderzoek: 
 
  • De snelle opkomst van digitalisering overleeft de pandemie protocollen: mensen hebben tijdens de pandemie gemiddeld 15 nieuwe online accounts aangemaakt, wat neerkomt op meer dan 80 miljard nieuwe accounts over de hele wereld. 44 procent is niet van plan om deze nieuwe accounts na de pandemie te verwijderen. In de Benelux werden er gemiddeld 1tien nieuwe accounts aangemaakt. 56 procent van de deelnemers is niet van plan om deze nieuwe accounts te verwijderen. Hierdoor ontstaat er een groter aanvalsoppervlak voor cybercriminelen;
  • Overbelasting van accounts leidt tot wachtwoordvermoeidheid: 82 procent van de respondenten geeft toe dezelfde inloggegevens te gebruiken voor verschillende accounts. In de Benelux geeft 46 procent van de generatie-Z respondenten aan inloggegevens te hergebruiken. Bij oudere generaties ligt dit percentage een stuk lager: Millennials: 34 procent, Generatie-X: 37 procent, Boomers: 36 procent;
  • 63 procent procent van de respondenten maakte gebruik van COVID-19 gerelateerde digitale services;
  • Gemak is belangrijker dan beveiliging en privacy: meer dan de helft (51 procent) van de millennials zou liever een bestelling plaatsen via een mogelijk onveilige app of website in plaats van bellen of persoonlijk naar een fysieke locatie te gaan. In de Benelux ligt dit percentage op 49 procent. Dit betekent dat de meeste nieuwe accounts die worden aangemaakt, waarschijnlijk bestaan uit hergebruikte e-mail- en wachtwoordcombinaties, die de afgelopen tien jaar zijn blootgelegd via datalekken;
  • De weg effenen voor digitale ID? Het concept van ‘vaccinpaspoorten’ stelt consumenten bloot aan een real-world use case voor digitale referenties; 65 procent zegt dat ze nu bekend zijn met het concept van digitale inloggegevens, en 75 procent zou het waarschijnlijk gaan gebruiken als het concept algemeen geaccepteerd is. In de Benelux geeft 65 procent van de respondenten aan gebruik te zullen maken van een digitale ID.

Het volledige rapport kun je downloaden via:  http://ibm.biz/IBMSecurity_ConsumerSurvey  
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
 Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
 Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
 Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 Steeds vaker sprake van data-afpersing bij ransomware-aanvallen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10