zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zieke medewerker bleef werken om financiŽle redenen

Kwart voelt zich onder druk gezet om diensten over te nemen

11 juni 2021 - Inflexibele werkroosters veroorzaken kopzorgen bij medewerkers met een niet-kantoorbaan. Meer dan de helft (54,4 procent) geeft aan dat wanneer zij zich ziek of niet lekker voelen, het moeilijk is om een dienst te veranderen of te ruilen met een collega. Vier op de tien (42,7 procent) is dan ook weleens ziek naar werk gegaan omdat ze geen vrije tijd konden veroorloven.

Een kwart (26,2 procent) voelde zich weleens onder druk gezet door collega’s om een dienst over te nemen die ze eigenlijk niet wilden. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, leider in Workforce Management (WFM) oplossingen, onder bijna 1.200 Nederlanders met een niet-kantoorbaan.


 
Liever flexibelere roosters dan hoger salaris
13,4 procent voelde zich benadeeld door zijn werkgever door het niet willen overnemen van een dienst. Bijna een op de zeven (13,8 procent) was bang dat hun werkgever het als negatief zou ervaren als een dienst wegens persoonlijke omstandigheden moest worden veranderd. Drie op de tien (28,4 procent) geeft dan ook de voorkeur aan flexibelere roosters boven een hoger salaris.
 
Onderbezetting op werkvloer leidt tot stress
Naast inflexibele werkroosters zorgt ook de personeelsbezetting voor ongewenste werkomstandigheden. Sinds de coronapandemie heeft meer dan driekwart (78,6 procent) van de mensen met een niet-kantoorbaan problemen ervaren met de personeelsbezetting op de werkvloer als gevolg van onvoorspelbare drukte of uitval van personeel. Een vijfde (21,4 procent) zegt geen verandering te hebben ervaren. Het meest voorkomende probleem (50,7 procent) was onderbezetting. In ruim driekwart (76,8 procent) van gevallen leidde deze onderbezetting tot een stressvolle werkomgeving.
Maarten de Boo, Head of Workforce Optimization bij Quinyx: "Werkgevers moeten met veel componenten rekening houden. De business moet op een gezonde manier blijven draaien en tegelijkertijd zijn ze verantwoordelijk voor de fysieke en mentale gezondheid van hun personeel. Het is daarom zaak om als organisatie meer in te zetten op het overwinnen van onvoorspelbare situaties. Dit kan door processen te automatiseren, te personaliseren en te voorspellen, bijvoorbeeld met behulp van kunstmatige intelligentie. Zo bent u er zeker van dat personeelsplanningen altijd zo flexibel en efficiënt mogelijk zijn. Hiermee krijgt personeel meer inzicht in de planning en worden situaties van onder- of overbezetting op de werkvloer voorkomen. Dit komt zowel ten goede aan het bedrijfsresultaat als aan de gezondheid van het personeel."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 Ziekmeldingen in de eerste weken van 2021 historisch laag
 Eťn op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht
 Kwart werkenden zal zich minder vaak ziek melden bij vierdaagse werkweek
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiŽntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risicoís
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
70 procent Europese organisaties zet al AI in
meer top 10