zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna helft professionals mist cruciale toekomstbestendige vaardigheden

Digitalisering vaak gezien als grotere ‘gamechanger’ dan coronacrisis

2 april 2021 - Door de toenemende digitalisering zullen bestaande banen verdwijnen en hiervoor nieuwe functies in de plaats komen. Het is dan ook cruciaal dat medewerkers vertrouwd raken met nieuwe toekomstbestendige, digitale vaardigheden ofwel future skills. Hier is op dit moment echter te weinig aandacht voor.

Zo beheerst 44 procent van de professionals deze digitale vaardigheden onvoldoende en loopt hiermee het risico de aansluiting met de arbeidsmarkt te missen. Dit en meer blijkt uit het ‘Skills of Tomorrow Report 2021’ van het digitale opleidingsbedrijf Growth Tribe. Hierin komen ruim 1.500 marketing- en data professionals en 25 managers van toonaangevende Europese bedrijven, waaronder Adidas, Maersk en DHL, aan het woord over veranderingen in de werkomgeving.


Als gevolg van nieuwe ontwikkelingen doen nieuwe technologieën hun intrede en schudden zij de traditionele verhoudingen op. Innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en dwingen bedrijven tot actie. Als gevolg van nieuwe technologieën, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie neemt de behoefte aan specifieke functies, zoals data-analisten, growth hackers of cyber-architecten in de komende jaren alleen maar toe. De vraag naar kennis om data te kunnen analyseren en interpreteren (data literacy) neemt onder bedrijven – én professionals – steeds meer toe. Deze kennis kan bijvoorbeeld worden ingezet om coronastatistieken te doorgronden of voor het maken van goed onderbouwde financiële beslissingen. Uit het onderzoek blijkt dat bestaande skill levels en competenties onvoldoende aansluiten bij de behoeften in de markt met als gevolg dat de helft van de professionals nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen. Deze disruptieve technologieën worden door veel ondervraagde Europese managers als een gamechanger beschouwd: bijna de helft (44 procent) van de professionals zegt de voortgaande digitalisering als een grotere uitdaging voor hun huidige functie te zien dan de impact van de coronacrisis (twintig procent).
 
Grote verschillen skillset tussen doeners en praters
De ontwikkeling van nieuwe digitale vaardigheden is een thema dat hoog op de agenda staat van veel grote organisaties zoals de OESO en het World Economic Forum. Zo blijkt uit het onderzoek dat organisaties op basis van discussies over future skills kunnen worden verdeeld in zogeheten praters (44 procent) - professionals die de ambitie hebben digitale vaardigheden te verwerven, maar niet tot actie overgaan - en doeners (56 procent): personen die wél in beweging komen om deze skills te ontwikkelen. Dat laatste is cruciaal, benadrukt Peter van Sabben, directeur en medeoprichter van Growth Tribe. "Er wordt op dit moment te veel gesproken over de toekomst maar te weinig concrete actie ondernomen. Het is van groot belang dat organisaties hun medewerkers trainen en opleiden in future skills en echt in actie komen. De achterstand die we in ons onderzoek hebben gesignaleerd is alleen weg te werken als er nú meer aandacht komt voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden," zegt van Sabben.
 
Geen tijd te verliezen

Bedrijven en organisaties hebben dus geen tijd te verliezen en moeten hun medewerkers vertrouwd maken met nieuwe digitale toepassingen én de vaardigheden die dit vereist. "Werkgevers kunnen hiervoor de voorwaarden creëren door medewerkers aan te moedigen een aantal uur per week te besteden aan het aanleren van nieuwe skills. Ook dienen zij binnen hun organisatie een mindset te creëren die de weg vrijmaakt voor het aanleren van future skills," zegt David Arnoux, Chief Strategy Officer van Growth Tribe.

Bekijk het Skills of Tomorrow Report 2021 online voor meer inzichten over future skills.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
 Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
 Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing
 Digitale ‘masters of change’ hebben de toekomst
 Onderzoek: Hoe ziet de toekomst van ons werk eruit?
 Vier aandachtsgebieden voor de CIO op weg naar een datagedreven organisatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10