zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Z verwacht actie van CEO’s om diversiteit en inclusiviteit te vergroten

Het is duidelijk dat Generatie Z normen en waarden het belangrijkst vindt

31 mei 2021 - Generatie Z heeft bedrijfswaarden en diversiteit op de werkvloer hoog in het vaandel staan, waarbij gender en etniciteit de hoogste prioriteit hebben. Dat blijkt uit een onderzoek* van LEWIS naar de toekomst van de werkplek onder de Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Het onderzoek steunt de wereldwijde HeForShe-beweging en de HeForShe Summit.

"De volgende generatie betreedt binnenkort de arbeidsmarkt en wil gehoord worden," zegt Chris Lewis, CEO van LEWIS. "Het is duidelijk dat Generatie Z normen en waarden het belangrijkst vindt. Bedrijven die dit niet begrijpen of communiceren, krijgen het lastig om het beste talent te werven en behouden."


Bedrijven of CEO’s die er niet in slagen om normen, waarden en maatschappelijke doelen voorop te stellen, gaan hier de nadelen van ondervinden. Slechts 19 procent van Generatie Z geeft aan te willen werken voor een bedrijf dat niet dezelfde normen en waarden deelt. Bij het overwegen van een baan zijn bedrijfswaarden de op een na belangrijkste factor, maar blijven persoonlijke groeikansen op de eerste plaats staan. Gender en etniciteit worden door Generatie Z genoemd als de belangrijkste aspecten van diversiteit. Ze benadrukken de behoefte en verwachting van passende programma’s en toewijding op deze vlakken bij bedrijven.

Belang van diversiteit
Het belang van diversiteit en het ondersteunen van maatschappelijke doelen is overduidelijk:
 
  • Bedrijfswaarden: 67 procent gelooft dat bedrijfswaarden belangrijker zijn dan de CEO/leidinggevende.
  • Diversiteits- en Inclusiviteits (DEI)-programma's: 41 procent zou wel werken voor een bedrijf dat geen gender- of etnische diversiteit kent, maar alleen als het bedrijf zich inzet voor het vergroten van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit.
  • Kansen: 46 procent zegt dat als twee kandidaten over dezelfde kwalificaties beschikken, ze voorkeur hebben voor de kandidaat die zorgt voor meer diversiteit binnen het bedrijf.
Het onderzoek brengt ook de verwachtingen aan het licht die Generatie Z heeft van managers, waarbij velen naar senior management kijken om verandering te bewerkstelligen:
 
  • DEI-leiderschap: Generatie Z verwacht dat HR (35 procent) en senior management (29 procent) de DEI-inspanningen binnen bedrijven aansturen.
  • Kernkwaliteiten: 37 procent vindt het belangrijk dat een CEO ‘innovatief’ is. Vastberadenheid (35 procent) en empathie (33 procent) zijn de tweede en derde belangrijkste kwaliteiten.
  • Maatschappelijke impact: 41 procent vindt dat CEO's moeten worden beoordeeld op hun betrokkenheid bij het oplossen van maatschappelijke problemen.
"Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk DEI-programma’s en positieve sociale impact zijn voor de volgende generatie," zegt Edward Wageni, Global Head van HeForShe. "Het is duidelijk dat de leiders van vandaag de taak hebben om duidelijke beloftes te doen over hoe zij deze onderwerpen gaan aanpakken. Door maatschappelijke kwesties te negeren bestaat de kans dat zij geen aansluiting vinden met bijna een hele generatie."

Om het volledige rapport te lezen, klik hier
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
 Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
 Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
 Meeste Nederlandse bedrijven hebben geen structureel diversiteitsbeleid
 Diversiteitskloof een sprookje of waarheid?
 Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10