zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?

Flexibel werken is een blijvertje

29 april 2021 - De manier waarop we werken is door het afgelopen jaar voorgoed veranderd. De uitbraak van het coronavirus heeft impact op iedere persoon en elke organisatie op aarde. Nu de vaccinatietrajecten in een groot deel van de landen van start zijn gegaan, staan we aan de vooravond van een nieuwe verandering in onze manier van werken: het hybride werken.

De 2021 Work Trend Index, een onderzoek van Microsoft, bevestigt namelijk dat flexibel werken een blijvertje is. Het hybride werken is een gecombineerd model waarin sommige medewerkers terugkeren naar kantoor en andere vanuit huis of een andere locatie naar keuze werken. Als de coronapandemie namelijk iéts heeft aangetoond, is het dat flexibel werken voor de meeste organisaties geen bedreiging vormt voor de dagelijkse gang van zaken. Echter, de verschuiving naar hybride werken brengt opnieuw uitdagingen met zich mee.


 
Flexibel blijven werken
Uit het onderzoek van Microsoft blijkt dat 67 procent van de ondervraagde medewerkers in Nederland flexibel wil kunnen blijven thuiswerken (tegenover 73 procent wereldwijd). Echter, 67 procent vindt het ook belangrijk om naar kantoor te kunnen gaan wanneer zij daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld om collega’s eens in de zoveel tijd ook face-to-face te ontmoeten. Met het oog op die bevindingen is het belangrijk dat (thuis)kantoren beter worden ingericht op flexibel werken, bijvoorbeeld met behulp van de juiste laptop en toetsenbord Gelukkig worden dit soort aanpassingen al overwogen door circa 67 procent van de besluitvormers binnen organisaties.
 
Niet de juiste middelen
Misschien nog wel een belangrijkere bevinding uit het onderzoek is dat 42 procent van de medewerkers een jaar na de uitbraak van de pandemie thuis nog altijd niet over de juiste kantoormiddelen beschikt, zoals een veelzijdige, snelle laptop en een goede headset of andere ergonomische accessoires. Organisaties moeten dit probleem niet onderschatten aangezien technische issues ervoor kunnen zorgen dat medewerkers hun werk niet goed kunnen doen. Bovendien leiden issues met een haperende laptop of andere slecht werkende apparatuur tot onnodige frustraties en stress. Als medewerkers, naast met de juiste tools, ook geholpen worden met een ergonomisch verantwoorde inrichting voor hun thuiskantoor, verlaagt u daarnaast de kans op lichamelijke klachten en verzuim. 
 
Meer betrokken
De verschuiving naar het thuiswerken zorgde ervoor dat veel medewerkers zich meer betrokken voelden bij het bedrijf, doordat iedereen in dezelfde ‘virtuele’ kamer moest werken. Het hybride werken brengt daar verandering in. Om de uitdagingen rondom deze nieuwe trend het hoofd te bieden, moeten bedrijven aan twee zaken voldoen. Zo moeten ze ervoor zorgen dat medewerkers de flexibiliteit krijgen om te werken waar en wanneer zij willen. Daarnaast moeten ze regelen dat iedereen de middelen heeft om vanaf elke gewenste locatie zijn of haar werk zo goed mogelijk kan doen.
 
Hybride werken is niet de enige trend die de toekomst van het werk gaat beïnvloeden: er zijn nog zes andere factoren. Die trends, en hoe bedrijven erop kunnen inspelen, vindt u in het rapport ‘2021 Work Trend Index’.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
 40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
 68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hybride werken nieuwe norm voor beursgenoteerde bedrijven
 ‘Mensen zijn toe aan verandering’
 Aandacht voor sociaal kapitaal essentieel bij ‘hybride werken’
 Vier tips voor veilig werken in een hybride werkomgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
meer top 10