zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair

Identity Games benut coronatijd om spellenspelende Nederlanders te typeren

12 april 2021 - Een lockdown, een avondklok en nu corona-versoepelingen die in aantocht zijn. Maar wat op tafel blijft zijn de bordspellen. Die blijven onverminderd populair. Dat Identity Games terug in haar cijfers. Maar welke typen bordspelers zijn er? Daar was Identity Games benieuwd naar.

Zo heeft het bedrijf het afgelopen ‘coronajaar’ ook benut om de spellenspelende Nederlanders eens goed onder de loep te nemen. Op basis van onderzoek van Kien / Panel Wizard* zijn er vijf verschillende typen gezelschapsspelers duidelijk te onderscheiden: de spelletjesliefhebber, de fanatieke winnaar, de sociale meespeler, de ontspanningsspeler en de gelegenheidsspeler.


Het onderzoek laat zien dat Nederlanders zichzelf vooral herkennen als ontspanningsspeler (49 procent). Ofwel: mensen die vooral voor de gezelligheid (78 procent) en voor een beetje ontspanning (57 procent) een bordspel spelen. "Even weg van die corona-perikelen en niet weer de zoveelste ‘Netflix-avond’ beleven. 51 procent uit deze groep speelt dan ook het liefst een spel waarbij je moet lachen en plezier met elkaar hebt. Vrouwen kunnen iets vaker dan mannen getypeerd worden als ontspanningsspelers; respectievelijk 52 procent en 46 procent. Een kwart van de mannen is vooral gelegenheidsspeler. Ze spelen omdat anderen dat graag doen, zoals hun partner of de kinderen," aldus Jan Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games.

29 procent Nederlanders spelletjesliefhebber
Duparc: "Niemand is helemaal één type, maar herkent zich wel in de ‘dominante kenmerken’ van een bepaald type. Zo beschouwt bijna een derde (29 procent) van alle spellenspelende Nederlanders zich als liefhebber. "Zij kunnen niet wachten tot er weer een nieuw spel uit is of organiseren spellenavonden om samen met vrienden een spel te spelen. De spelletjesliefhebber houdt vooral van spellen waar je strategisch moet denken, zoals Catan, Ticket to Ride of Escape Room The Game. Kijkend naar de leeftijd, dan is ruim de helft van de groep spelletjesliefhebbers jonger dan 40 jaar."

Weinig fanatieke winnaars
Weinig Nederlanders willen zich puur typeren als fanatieke winnaar of als sociale meespeler. Deze laatste groep laat zijn/haar tegenstanders winnen en past als het nodig is daartoe de spelregels aan "Een beetje het makkelijke type, dat speelt voor de gezelligheid en die het allemaal niet zoveel uitmaakt. Het gaat om het ‘team’. Denk aan de moeder die speelt met de kinderen die nog niet zo goed tegen hun verlies kunnen. Vrouwen passen iets vaker in deze categorie dan mannen," aldus Duparc.

Nederlanders zijn brave spelers: 77 procent speelt nooit vals
Over het algemeen kan gesteld worden dat Nederlanders behoorlijk brave bordspelletjesspelers zijn. Zo geeft 77 procent aan nooit vals te spelen. Achttien procent doet dit soms en slechts 5 procent is ondeugend. Duparc: "Wat we aan de spellentafel zien, zien we feitelijk ook in de maatschappij. We houden klaarblijkelijk niet van (spel)regels. Kijk maar naar het toenemende gemor over de coronamaatregelen. Maar als het erop aankomt, zijn we gemiddeld braver dan braaf en volgen we de regels op en spelen zoals het hoort."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
 40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen
 Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis
 Vaker en langer verzuim tijdens tweede golf
 Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
De cyberdreiging van vaccinaties
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
meer top 10