zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen

‘Samen spel spelen-behoefte’ groter dan ooit door harde lockdown

24 december 2020 - Door de harde lockdown en het ‘gedwongen’ thuis zitten, zorgen gezelschapsspellen meer dan ooit voor verbinding tijdens de feestdagen. Nederlanders houden in deze periode traditioneel al van samen een spel spelen. Zo komt er bij 43 procent traditiegetrouw een spel op tafel met Kerst en bijna een derde (32 procent) van alle Nederlanders speelt een gezelschapsspel op oudjaarsavond.

Voor 40 procent daarvan is Oudjaar zelfs geen Oudjaar zonder een spelletje gespeeld te hebben. Zo blijkt uit onderzoek van Kien / Panel Wizard* in opdracht van Identity Games.  Kerst en Oudjaar zijn ieder jaar weer populaire gelegenheden om spellen uit de kast te halen. Jan Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games, is dan ook niet verbaasd over de grote aantallen Nederlanders die tijdens deze dagen een spel spelen. "Mensen spelen vooral voor de gezelligheid (90 procent) en voor de ontspanning (64 procent), maar ook omdat het zorgt voor verbinding. Zo vindt maar liefst 87 procent dat een gezelschapsspel een gevoel van verbinding en saamhorigheid brengt. Escape Room The Game is hier een mooi voorbeeld van. De huidige coronaperikelen versterken deze gevoelens waarschijnlijk alleen nog maar meer en vergroten de behoefte aan samen een spel spelen. Zeker nu we in een harde lockdown zitten en er buiten de deur niet veel vermaak meer te vinden is."



Wederzijdse irritaties
Hoewel een spel spelen leuk is en verbindend kan zijn, zorgt het soms ook voor wederzijdse irritaties. Ook met Kerst en Oud en nieuw. Het meest irritante gedrag van medespelers is niet tegen verlies kunnen (22 procent). Gevolgd door valsspelen (21 procent) en ondertussen op het mobieltje kijken (zeventien procent). Mannen ergeren zich iets vaker dan gemiddeld als iemand valsspeelt (24 procent versus 21 procent). Bij vrouwen is dat achttien procent.

Monopoly geliefd en gehaat
Monopoly voert volgens het onderzoek de lijst aan met Neerlands meest populaire en minst geliefde spellen. "Blijkbaar houdt u of haat u Monopoly. Het is leuk om te spelen, maar het kan natuurlijk ook heel lang duren. Bovendien leent het zich nogal voor valsspelen en niet tegen  verlies kunnen. Gelukkig zijn er verschillende versies in omloop. Wij merken zelf dat Monopoly nog steeds ongekend populair is. Dat blijkt onder meer uit de talloze tailor made-versies die wij ieder jaar maken voor de meest uiteenlopende doelgroepen en in allerlei categorieën, zoals Monopoly Friends of Monopoly Efteling. Maar wie toch iets anders wil spelen, is BBC Earth: Animals nog een suggestie voor de feestdagen," aldus Duparc.
 
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online gamers zijn betere managers
 Computerspelletjes goede therapie tegen burnout en stress
 Nederlanders houden van gezelligheid, maar niet met collega’s
 Helft Nederlanders ziet kerstdiner als verplichting
 
 
reacties
 
peter de zzp-boekhouder  |   | 
24-12-2020
 | 
13:27 uur
Monopoly is toch wel het leukste spel. Het duurt bij ons alleen heel erg lang. Soms wel twee dagen. Het is niet alleen een spel, maar als kind heb ik er ook nog veel van geleerd voor later.

Je moet beslissen over koop- en verkoop, een eventuele ruilen kijken of inschatten wat eventuele inkomsten kunnen zijn. Ik zie veel overeenkomsten met de huidige huizenmarkt.
In het begin van Monopoly dacht ik met de dure straten, Klaverstraat en Leidsestraat meer rendement zou behalen.

Later bleek al snel dat ik beter wat goedkope straten kon kopen en daar wat huizen of hotels opzetten.


Theo Verstraten  |   | 
22-03-2021
 | 
10:47 uur
Hoe leuk is het dat door de coronacrisis mensen en gezinnen dichter bij elkaar komen om samen spellen te doen. Ik denk dat zonder de coronacrisis het gezelschapsspel en bijvoorbeeld ook de puzzel langzaamaan uit het beeld zouden zijn verdwenen. Ik vind het een ideale manier om het gezellig te hebben, mits er natuurlijk mensen bij zijn die tegen hun verlies kunnen. Anders kan de zo gezellige sfeer alsnog omkeren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10