zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee op drie salesprofessionals: “Vak veranderd door corona”

41 procent haalt minder voldoening uit hun werk

25 maart 2021 - Volgens maar liefst 64 procent van de Nederlandse salesprofessionals vraagt hun vak op dit moment om andere vaardigheden dan in de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 451 Nederlanders salesverantwoordelijken, uitgevoerd door PanelWizard. Deze verandering is niet per se positief.

Zo zeggen vier op de tien respondenten dat zij door de coronamaatregelen minder voldoening halen uit hun werk.


Vooral zestigplussers (77 procent) merken dat het vak is veranderd. Toch zijn het met name salesverantwoordelijken jonger dan dertig jaar (46 procent) die nu minder werkplezier hebben dan voor de coronacrisis. "Digitalisering van het salesvak is door corona flink versneld," zegt Maxim Spek, oprichter en eigenaar van prospex. "Van de ene op de andere dag zaten verkopers niet meer in hun auto of bij relaties op kantoor, maar achter een computerscherm. Hierdoor ziet de gemiddelde werkweek van een salesprofessional er nu compleet anders uit dan voor de coronacrisis. Ik snap dat niet iedereen hier blij mee is. Toch draait sales nog steeds om hetzelfde; contact maken en relaties opbouwen. Digitalisering en social media maken dit alleen maar makkelijker. U bent beter zichtbaar en u kunt veel meer mensen ontmoeten per dag."
 
Salessuccessen
De coronamaatregelen maken sales niet alleen minder leuk, maar ook uitdagender. Zo zegt ruim de helft van de ondervraagde professionals dat de coronacrisis invloed heeft gehad op zijn of haar persoonlijke salessuccessen. Dit is ook te wijten aan de verkoopteams zelf, blijkt uit het onderzoek; negentien procent van de commercieel verantwoordelijken heeft het salesproces onvoldoende afgestemd op de nieuwe werkomstandigheden. Met 26 procent zijn vooral respondenten jonger dan dertig jaar kritisch op hoe hun organisatie hiermee is omgegaan. Spek: "Ook in het bedrijfsleven geldt survival of the fittest, of beter: the smartest. Slimme organisaties anticiperen op veranderingen en buigen obstakels om tot kansen. Hetzelfde geldt voor de digitale transformatie waar we ons nu in bevinden. Pak de switch naar digitale communicatie dus met beide handen aan en betrek jonge werknemers hierbij. Zo voorkom u dat uw salesorganisatie ten onder gaat aan het ‘oude werken’."
 
Chatten
Uit het onderzoek blijkt dat de digitalisering van het vak zich het afgelopen jaar stevig heeft doorgezet. Zo merkt maar liefst 56 procent van de ondervraagde salesprofessionals dat hun (potentiële) klanten beter bereikbaar zijn via chatkanalen als WhatsApp en LinkedIn dan via e-mail en telefoon. Spek: "Door de omslag naar thuiswerken is zakelijke communicatie nog persoonlijker geworden. Als u een algemeen bedrijfsnummer belt, krijg u negen van de tien keer niemand te pakken. Daarom is het heel belangrijk dat u precies weet wie u nodig hebt en hoe u diegene bereikt. Hierin kunnen jong en oud elkaar ondersteunen: ervaren salesprofessionals weten goed bij wie ze moeten zijn en hun jonge collega’s kunnen helpen met hoe u diegene via sociale mediaplatformen kunt bereiken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 Sales en marketing door COVID-19 blijvend veranderd
 Inzet meerdere communicatiemiddelen en gebrek aan digitale koppeling vertragen het salesproces
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10