zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee op drie salesprofessionals: “Vak veranderd door corona”

41 procent haalt minder voldoening uit hun werk

25 maart 2021 - Volgens maar liefst 64 procent van de Nederlandse salesprofessionals vraagt hun vak op dit moment om andere vaardigheden dan in de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 451 Nederlanders salesverantwoordelijken, uitgevoerd door PanelWizard. Deze verandering is niet per se positief.

Zo zeggen vier op de tien respondenten dat zij door de coronamaatregelen minder voldoening halen uit hun werk.


Vooral zestigplussers (77 procent) merken dat het vak is veranderd. Toch zijn het met name salesverantwoordelijken jonger dan dertig jaar (46 procent) die nu minder werkplezier hebben dan voor de coronacrisis. "Digitalisering van het salesvak is door corona flink versneld," zegt Maxim Spek, oprichter en eigenaar van prospex. "Van de ene op de andere dag zaten verkopers niet meer in hun auto of bij relaties op kantoor, maar achter een computerscherm. Hierdoor ziet de gemiddelde werkweek van een salesprofessional er nu compleet anders uit dan voor de coronacrisis. Ik snap dat niet iedereen hier blij mee is. Toch draait sales nog steeds om hetzelfde; contact maken en relaties opbouwen. Digitalisering en social media maken dit alleen maar makkelijker. U bent beter zichtbaar en u kunt veel meer mensen ontmoeten per dag."
 
Salessuccessen
De coronamaatregelen maken sales niet alleen minder leuk, maar ook uitdagender. Zo zegt ruim de helft van de ondervraagde professionals dat de coronacrisis invloed heeft gehad op zijn of haar persoonlijke salessuccessen. Dit is ook te wijten aan de verkoopteams zelf, blijkt uit het onderzoek; negentien procent van de commercieel verantwoordelijken heeft het salesproces onvoldoende afgestemd op de nieuwe werkomstandigheden. Met 26 procent zijn vooral respondenten jonger dan dertig jaar kritisch op hoe hun organisatie hiermee is omgegaan. Spek: "Ook in het bedrijfsleven geldt survival of the fittest, of beter: the smartest. Slimme organisaties anticiperen op veranderingen en buigen obstakels om tot kansen. Hetzelfde geldt voor de digitale transformatie waar we ons nu in bevinden. Pak de switch naar digitale communicatie dus met beide handen aan en betrek jonge werknemers hierbij. Zo voorkom u dat uw salesorganisatie ten onder gaat aan het ‘oude werken’."
 
Chatten
Uit het onderzoek blijkt dat de digitalisering van het vak zich het afgelopen jaar stevig heeft doorgezet. Zo merkt maar liefst 56 procent van de ondervraagde salesprofessionals dat hun (potentiële) klanten beter bereikbaar zijn via chatkanalen als WhatsApp en LinkedIn dan via e-mail en telefoon. Spek: "Door de omslag naar thuiswerken is zakelijke communicatie nog persoonlijker geworden. Als u een algemeen bedrijfsnummer belt, krijg u negen van de tien keer niemand te pakken. Daarom is het heel belangrijk dat u precies weet wie u nodig hebt en hoe u diegene bereikt. Hierin kunnen jong en oud elkaar ondersteunen: ervaren salesprofessionals weten goed bij wie ze moeten zijn en hun jonge collega’s kunnen helpen met hoe u diegene via sociale mediaplatformen kunt bereiken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 Sales en marketing door COVID-19 blijvend veranderd
 Inzet meerdere communicatiemiddelen en gebrek aan digitale koppeling vertragen het salesproces
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10