zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sales en marketing door COVID-19 blijvend veranderd

Salesteams moeten snel schakelen

28 april 2020 - HubSpot deelt de inzichten van een grootschalige data-analyse van ruim 70.000 klanten om de impact van de coronacrisis op marketing en sales te beoordelen. De conclusie: hoe u verkoopt is belangrijker dan ooit.

Uit de data van HubSpot blijkt dat vooral salesteams het moeilijk hebben. Vanaf de dag dat de WHO COVID-19 officieel tot pandemie bestempelde, is het aantal salesdeals rap gedaald met 21 procent vergeleken met de voorgaande periode. Het aantal deals blijft dalen, ondanks een significante stijging in sales outreach: het aantal e-mails dat door salesmedewerkers werd verstuurd nam met 50 procent toe vergeleken met de pre-coronaperiode.


Deze toename in activiteit leidt niet tot de gewenste resultaten, zo blijkt uit de analyse. Reacties op sales e-mails zijn zelfs 40 procent lager vergeleken met de eerste week van januari. Salesteams kunnen dus voorzichtig concluderen dat een meer salesgerichte outreach averechts kan werken.

Prospects blijven daarentegen wel contact zoeken
Tegenover de gedaalde salesresultaten staat een significante stijging in marketingresultaten. Marketingteams verstuurden 29 procent meer e-mails dan in voorgaande periodes. Maar in tegenstelling tot salesteams, werden marketingteams beloond met een 21 procent hoger openingspercentage. Ook het aantal websitebezoeken steeg met dertien procent. Daarnaast ziet HubSpot een forse stijging in het aantal chatgesprekken via Facebook Messenger en on-site chat tools. Ondanks de daling in salesresultaten, blijven prospects dus wel contact zoeken.
"Marketingteams kunnen hierop inspelen door zich te focussen op educatieve of informatieve content," zegt Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. "Als nu niet het moment is voor prospects om te kopen, dan kunnen organisaties ze wel betrokken houden door ze geïnformeerd te houden. Hardere, meer salesgestuurde campagnes zouden daarentegen naar verwachting weer minder goed werken."

Salesteams moeten snel schakelen
Verkoopcycli zullen naar verwachting langer blijven dan voorheen. De data impliceert ook dat salesprognoses over het algemeen naar beneden bijgesteld zullen moeten worden. Aangezien het onderzoek van HubSpot aantoont dat een hogere kwantiteit aan sales outreach niet gepaard gaat met een betere respons, zullen salesteams hun manier van werken moeten aanpassen.
"Salesteams kunnen zich momenteel beter richten op sub-segmenten van hun lijsten, met name op branches die bijvoorbeeld weinig impact ervaren door COVID-19, of juist op branches waar uw diensten momenteel zeer bruikbaar zijn," zegt Kuhlmann-Rinow. "Door verder de nadruk te leggen op informatie en educatie, kunt u vertrouwen opbouwen bij uw publiek. Zo kunt u later het ijzer smeden als het heet is. Stel u de komende periode puur op als een consultant. Houd rekening met verlaagde budgetten en koopbereidheid, en denk samen met prospects hoe u ze desondanks kunt helpen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inzet meerdere communicatiemiddelen en gebrek aan digitale koppeling vertragen het salesproces
 Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data
 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Marketing- en salesmensen zien LinkedIn als waardevol salesmedium
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10