zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen

Bijna de helft werkt nog steeds niet aan een bureau

19 maart 2021 - Thuiswerken leidt tot fysieke klachten, waarbij er het meest geklaagd wordt over een stijve nek (36 procent), hoofdpijn (31 procent) en vermoeide ogen (30 procent). Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Fellowes onder 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers. Meer dan de helft (55 procent) geeft aan thuis meer klachten te ervaren dan op kantoor.

Daarnaast geven respondenten aan last te hebben van stijve schouders (28 procent) en pijn aan hun rug (21 procent) door het thuiswerken. Slechts achttien procent ervaart nergens pijn te ervaren door hun thuiswerkplek.


 
Werken vanuit bed
Het is niet gek dat thuiswerken tot fysieke klachten leidt, aangezien twitnity procent nog steeds aan de eettafel werkt op een eettafelstoel. Nog eensnegen procent werkt ook aan de eettafel, maar wel op een andere stoel. Het merendeel heeft (inmiddels) een aparte werkkamer (30 procent) of een bureau in een andere kamer neergezet (24 procent). Minder populaire, maar wel genoemde, opties zijn het bed (vier procent) en op de vloer (drie procent).
 
Comfortabel op kantoor
44 procent van de respondenten geeft aan meer ergonomisch en comfortabeler te kunnen werken op kantoor. Ook geeft 40 procent aan meer gemotiveerd op kantoor te zijn, terwijl 20 procent dit heeft bij thuiswerken. Qua productiviteit lijkt er niet al te veel verschil te zijn tussen de locaties waar gewerkt wordt, met 37 procent van de respondenten die zich productiever voelt op kantoor en 31 procent thuis.
Stephanie Volz, Marketing Coördinator Benelux bij Fellowes: "Het is zorgelijk om te zien dat slechts een kleine groep geen fysieke klachten ervaart op dit moment. Veel mensen werken inmiddels een jaar thuis en het ziet ernaar uit dat er in de toekomst ook veel meer thuisgewerkt gaat worden. Op de grond of op het bed zijn dan echt geen goede opties. Hierbij is ook een taak weggelegd voor bedrijven om medewerkers te faciliteren in een goede werkplek met de juiste apparatuur."  
René Mol, ergonomisch adviseur bij Blue Sky Ergonomics: "Naast de fysieke werkplek zijn er nog andere belangrijke aandachtspunten waarmee een werknemer de dag ‘comfortabel’ doorkomt. Zo is het goed om regelmatig van houding te wisselen. Het gebruiken van een zit-stabureau kan hierbij helpen. Maar ook de bureaustoel in een ‘losse’ dynamische stand gebruiken zorgt voor meer afwisseling tijdens het zitten. Als werkgever kan het inzetten van een ‘pauzeprogramma’ helpen om uw werknemers verder te stimuleren in beweging te komen. Dit vergroot het bewustzijn en biedt gerichte oefeningen aan. Daarnaast hebben ogen ook regelmatig rust nodig. Tips hierbij: haal uw ogen eens van het scherm af, voorkom hinderlijke schittering, staar een keer in de verte en zorg ervoor dat het daglicht van de zijkant komt, loodrecht op de kijkrichting naar het beeldscherm."
 
Wilt u toetsen of u thuis op een goede en effectieve manier werkt? Doe de Actively Working Well Assessment.
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ziekteverzuim hoger door kantoortuin
 Alleen leuke collega's zijn belangrijker dan gezond kantoorklimaat
 Ziekteverzuim bij kwart organisaties gestegen sinds aangescherpte coronamaatregelen
 HR-professionals zien stijging mentale gezondheidsproblemen door thuiswerken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10