zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid

Nu de Nederlandse werkloosheidscijfers onverwachts teruglopen, heeft de loopbaansector het lastig

3 maart 2021 - De werkloosheid in Nederland blijft dalen, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) afgelopen week deelde. Vanaf vorig jaar november daalde het aantal werklozen maandelijks met 23.000. Daardoor was in januari nog slechts 3,6 procent van de beroepsbevolking werkloos. Mooi nieuws natuurlijk, waar weinig mensen een half jaar geleden rekening mee hielden.

Destijds, halverwege september 2020, voorspelde het Centraal Planbureau (CPB) nog dat – mocht er een tweede coronagolf komen – de Nederlandse werkloosheid zou oplopen naar 8,5 procent. Natuurlijk is het jaar nog lang. Er kan nog van alles gebeuren. Maar met de nu ingezette trend, lijkt het onwaarschijnlijk dat we dit jaar nog te maken krijgen met een hoge werkloosheid. En dat terwijl die tweede coronagolf wel degelijk optrad.



Last in loopbaanland
Dat nieuws wordt vanzelfsprekend met open armen ontvangen door overheid, werkgevers en werknemers. Maar de loopbaansector, waar geld wordt verdiend aan het begeleiden van mensen zonder baan, maakt bange tijden door.Meteen na de coronacrisis kreeg de branche veel subsidiegeld om werklozen aan een nieuwe baan te helpen. Maar nu het aantal werklozen afneemt, staat de toekomst van de loopbanelarij op losse schroeven.

Meer coaches dan werklozen
Shaïsta Raghoebarsing van Sollicitatiedokter kan erover meepraten. "In maart organiseren wij De Grote Sollicitatiechallenge. Daarbij krijgen werkzoekers een maand lang op iedere werkdag een gratis webinar aangeboden. Vervolgens krijgen ze een opdracht mee, die aan het eind van de middag wordt besproken. Kortom: een geweldige mogelijkheid om je sollicitatievaardigheden te verbeteren. Maar er is op dit moment nauwelijks vraag naar," verzucht ze. "Voor het event is het makkelijker om coaches te vinden dan deelnemers."
 Tot nu toe hebben enkele honderden werklozen zich aangemeld voor De Grote Sollicitatiechallenge. Die cijfers staan in schril contrast met de deelnemers aan de Nationale Sollicitatiedag, een evenement dat Sollicitatiedokter in de herfst van 2020 organiseerde. "Toen hadden we duizenden mensen," vertelt Raghoebarsing. "Voor veel webinars moesten we de inschrijvingen vroegtijdig sluiten, omdat de techniek het niet aankon."
Sollicitatiedokter is niet het enige werkzoekersplatform dat in zwaar weer verkeert. Zo zag Carrièretijger zijn bezoekersaantal sinds november vorig jaar met vijftigduizend teruglopen. Beaks leverde ten opzichte van november dertigduizend bezoekers in.

Niet de enige
De loopbaanbegeleidingsbranche is niet de enige die last heeft van de lage werkloosheid, waarschuwt Geert-Jan Waasdorp. Hij is directeur en oprichter van Intelligence Group, een bedrijf dat zich specialiseert in arbeidsmarktdata.
"De tuinbouw heeft bijvoorbeeld ook pijn,"legt hij uit. "Door de lage werkloosheid zijn er weinig mensen over die in de zomer willen oogsten. En in de horeca maakt men zich nu al zorgen over wie er de terrassen gaat lopen als dat straks weer kan."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder negatieve vooroordelen rondom werkloosheid ten gevolge van de coronacrisis
 Miljoenen ‘zombie-banen’ in Europa op de tocht
 2019: Arbeidsmarkt blijft op kantelpunt
 De strijd om talent op de Nederlandse arbeidsmarkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10