zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders houden van gezelligheid, maar niet met collega’s

2 november 2018 - Hoewel Nederlanders een goede relatie met hun leidinggevenden en collega’s op de werkvloer ongeveer net zo belangrijk vinden als andere Europeanen, kiezen we er toch voor om werk en privé meer gescheiden te houden.

Dit blijkt uit de ‘Working life study’ van Page Personnel onder 5.197 Europese werknemers. Slechts 16,8 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers spreekt bijvoorbeeld wel eens met zijn manager af buiten werktijd. Dat ligt aanzienlijk onder het Europese gemiddelde van 20,3 procent. Ook onze collega’s zien we veel minder vaak buiten werktijd (29,6 procent) dan werknemers in andere Europese landen (44,2 procent).



Gezelligheid
Hoewel het woord ‘gezelligheid’ een typisch Nederlands woord is, en daardoor moeilijk vertaalbaar, beleven we die gezelligheid het liefst exclusief met onze familie en met vrienden buiten de werkkring. Slechts 43,8 procent van de Nederlanders zegt bijvoorbeeld echte vrienden op het werk te hebben. Dat is maar liefst 27 procent onder het Europees gemiddelde. In Turkije loopt het percentage mensen met echte vrienden op het werk zelfs op tot 83 procent. Wat is de oorzaak van dit significante verschil? Is het onze arbeidscultuur die afwijkt van de Europese norm, of is het eerder onze volksaard die ten grondslag ligt aan deze striktere scheiding van werk en privé? "Het is hoogstwaarschijnlijk cultureel bepaald, maar het heeft een keerzijde," zegt Joost Fortuin, Managing Director van PageGroup Nederland. "Echte vriendschappen op de werkvloer mogen dan zeldzamer zijn dan in de ons omringende landen, maar we gaan in Nederland wel erg vriendschappelijk om met onze collega’s en leidinggevenden, door alle hiërarchische lagen van een organisatie heen. We leven in een genivelleerde maatschappij, waarin we iedereen min of meer als gelijke beschouwen. Dat zorgt ervoor dat we onze werkzaamheden ook prima kunnen uitvoeren als we minder investeren in de vriendschappelijke relatie met onze werkgever buiten werktijd."

Een koude kermis
Wellicht heeft onze afwijking van de Europese norm ook te maken met wat we verwachten van het contact met onze collega’s en leidinggevenden. Zo vindt slechts 51,9 procent van de Nederlandse werknemers dat een goede relatie met de manager de productiviteit kan verbeteren, versus het Europese gemiddelde van 76,3 procent. Dat geldt ook voor de relatie met onze collega’s: 64,4 procent vindt dat een goede relatie met collega’s de productiviteit kan verbeteren, versus een Europees gemiddelde van 85 procent (in Duitsland loopt dit zelfs op naar meer dan 90 procent). Daarnaast voelen werknemers in andere Europese landen een hogere sociale druk om beschikbaar te zijn voor activiteiten buiten werktijd: mensen zijn banger dat de werkgever wel eens minder positief over hen zou kunnen oordelen als ze niet participeren. In Nederland ervaart 23,8 procent deze druk, maar met name in Zuid-Europese landen ligt dit percentage aanzienlijk hoger. In Spanje is dit zelfs 39,5 procent van de ondervraagden en het Europese gemiddelde komt uit op 31,5 procent. "Hoe hiërarchischer een maatschappij is ingesteld, hoe meer afhankelijk u bent van een goede relatie met baas of collega’s," stelt Fortuin. "We hebben in Nederland wel borrels buiten werktijd, maar dat wordt niet als een verplichting ervaren. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een land als Japan, waar het gezins- en privéleven ondergeschikt zijn aan het zakelijk leven: als u niet meedoet aan activiteiten buiten werktijd, dan bent u geen goed onderdeel van het team. Wie dit soort verplichtingen in Nederland door wil voeren, komt van een koude kermis thuis."

Gezamenlijke activiteiten
Wanneer werknemers naar specifieke activiteiten wordt gevraagd, zien we dat de afwijking van de Europese norm redelijk consistent blijft. We scoren lager dan het Europees gemiddelde op vrijwel alle gezamenlijke activiteiten buiten werktijd. Minder dan een derde van de Nederlandse werknemers stuurt bijvoorbeeld wel eens berichten over privézaken naar collega’s of leidinggevenden. Afspreken met collega’s buiten werktijd doet een enkeling (zeventien procent), en samen de weekenden doorbrengen (drie procent) of samen op vakantie gaan (een procent) zijn zelfs een grote uitzondering. Bijna twee-derde (59 procent) bewaakt de grens door privé helemaal geen contact te onderhouden.

Toch zijn we bovengemiddeld tevreden
Ondanks, of misschien juist wel dankzij deze scherpere scheiding van werk en privé, zijn Nederlanders bovengemiddeld tevreden over hun algehele werk-privébalans: 78,2 procent versus 64,7 procent voor Europa. "Ik denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met het feit dat we op het gebied van flexibel werken tien jaar vooroplopen, in vergelijking met andere Europese landen," stelt Fortuin. "In landen waar de hiërarchische verhouding wat sterker is en de flexibiliteit minder, moet u veel meer ter beschikking van de werkgever staan, ook buiten kantooruren. De flexibiliteit op onze arbeidsmarkt geeft ons een gevoel van vrijheid en de tijd om ons op zaken te richten die voor ons van belang zijn. Die flexibiliteit heeft ons bovendien geleerd dat men door vertrouwen te geven, ook vertrouwen krijgt. En dat zorgt voor tevreden werknemers, die privé genoeg tijd overhouden voor die typische Hollandse gezelligheid – zonder onze collega’s."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slijmen bij de baas taboe tijdens uitje, borrel een vereiste
 Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
 Muziek stimuleert werknemer
 Nieuwe professional wil gezelligheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10