zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Millennials focussen op sociale aspecten door corona

Werkgerelateerde thema’s minder sterk toegenomen in belang dan sociale aspecten.

21 december 2020 - Bijna acht op de tien werkende jongeren waardeert het contact met familie en vrienden momenteel meer dan voor corona. Daarnaast geeft driekwart aan nu meer belang te hechten aan hun woonsituatie en aan hun werk-privé balans. Dit blijkt uit een eerste scan van resultaten van de vijfde editie van het landelijke Young Professional Onderzoek.

Onder leiding van Careerwise analyseerden generatie-experts alvast 1700 enquêtes die online zijn ingevuld door jonge professionals van achttien tot en met 35 jaar. Werkgerelateerde thema’s zijn voor jongeren ook belangrijk, maar blijken sinds de komst van corona minder sterk toegenomen in belang dan sociale aspecten. In januari volgen alle conclusies van het onderzoek naar de werkbeleving en behoeften van jongeren.



Perspectief van werkende jongeren
Jongeren worden hard getroffen door de stijgende jeugdwerkloosheid en daarmee gepaard gaande afnemende kansen op de arbeidsmarkt. Daardoor zou het voor de hand liggen dat ze werkgerelateerde zaken belangrijker zouden zijn gaan vinden. Het tegendeel blijkt. Juist de sociale aspecten van het bestaan, zoals familie, vrienden en werk-privé balans, nemen door deze crisis sterk in belang toe.
Initiatiefnemer Matthijs Hamster, oprichter van trainingsbureau Careerwise: In de vorige crisis merkte ik dat jongeren juist een enorme druk ervoeren. Ze deden alles voor het behoud van werk. Soms zelfs tegen alles in, zoals een burn-out, onbetaalde stages of ik zag ze akkoord gaan met onderbetaling om in het werkproces actief te kunnen blijven. Dat is het tegenovergestelde van wat ik nu zie.

Uniform beeld
Deze opvallende resultaten gelden voor alle groepen werkende jongeren. Er zijn nauwelijks verschillen te zien op basis van opleiding, leeftijd of sekse. Bijna alle jonge professionals geven aan dat het belang van hun sociale leven sterk is toegenomen.

Opdracht voor werkgevers
De social distance-regels en de twee lockdowns hebben jongeren op zichzelf teruggeworpen. Ze lijken minder gefocust op de afhankelijkheid van hun werkzame leven en meer op de directe sociale omgeving. Voor werkgevers zijn deze resultaten een belangrijk signaal, omdat het hiermee lastiger wordt om jonge werknemers betrokken te houden bij het werkende leven en de organisatie.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennial vindt dat geluk niet gebonden is aan vinden romantische partner
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 Hoe houdt u uw thuiswerkers fit en vitaal?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10