zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z

Loyaliteit naar werkgevers neemt toe

3 juli 2020 - De gezondheids- en economische ontwrichting door COVID-19 veroorzaakt onder de Millennials en Generatie Z verandering in werk en inkomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Deloitte Global Millennial Survey 2020. Het rapport benadrukt hoe de gevolgen van de pandemie de banen van jonge werknemers drastisch hebben beïnvloed. Ondanks de veranderingen op de werkvloer is het stressniveau onder de doelgroep gedaald.

Op het moment van onderzoek zei bijna 30 procent van de respondenten van Generatie Z en bijna een kwart van de jongere Millennials (25-30 jaar) dat ze hun baan hadden verloren of tijdelijk, onbetaald verlof hadden gekregen. Slechts een derde van de Millennials en 38 procent van de Generatie Z zei dat hun werk en inkomen niet was veranderd.


 
Stress en mentaal welzijn blijven kritische problemen voor jonge generaties
Voorafgaand aan de pandemie zei 52 procent van de Generatie Z-respondenten en 50 procent van de Millennials dat ze continue of de meeste tijd gestrest waren. Respondenten noemden zorgen welzijn van familie, lange termijn financiën en baanvooruitzichten als belangrijkste stressfactoren. Opvallend is dat de stressniveaus voor beide generaties tijdens COVID-19 met acht punten zijn gedaald, wat er mogelijk op wijst dat de vertraging van het leven in lockdown de stressniveaus mogelijk verlaagt.
Ondanks de lichte dalingen, blijven stress en mentaal welzijn kritische problemen voor jonge generaties en deze problemen komen vooral tot uiting in de werkomgeving. Ongeveer een derde van de Millennials en Generatie Z-respondenten nam vrij van werk vanwege stress vóór de pandemie, hoewel ongeveer de helft hun werkgevers vertelde dat dit om een andere reden was. Het is bemoedigend dat flexibele werkregelingen - die op grote schaal worden toegepast als gevolg van de pandemie – als  oplossing worden genoemd. Ongeveer 69 procent van de Millennials en 64 procent van de Generatie Z-respondenten waren het erover eens dat de mogelijkheid om in de toekomst vanuit huis te werken de stress zou verlichten.
Financiële zorgen zijn een acute stressfactor voor Millennials, van wie velen hun carrière begonnen in de nasleep van de economische crisis en nu met een nieuwe recessie worden geconfronteerd. In de primaire enquête waren meer Millennials (50 procent) van mening dat hun financiële situatie het komende jaar zal verslechteren of stagneren dan verbeteren (42 procent).
 
Toename loyaliteit werkgevers
 Voor het eerst sinds we de vraag vier jaar geleden stelden, zeiden meer Millennials dat ze van plan zijn om vijf jaar of langer bij hun werkgever te blijven. Het percentage dat binnen twee jaar wil vetrekken is gedaald van 49 procent naar 31 procent terwijl degenen die liever voor de lange termijn blijven, zijn gestegen van 28 procent naar 35 procent. Generatie Z-respondenten hebben meer interesse om te veranderen van werkgever, maar slechts de helft zei dat ze binnen twee jaar van baan willen veranderen, vergeleken met 61 procent vorig jaar.
Ruim 66 procent van de respondenten zegt tevreden te zijn met de snelheid en de manier waarop werkgevers handelen in de crisis. Ongeveer 60 procent is van mening dat deze acties ervoor hebben gezorgd dat ze langdurig bij hun werkgever willen blijven.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
 Miljoenen ‘zombie-banen’ in Europa op de tocht
 Lancering Deltaplan voor Nederlandse arbeidsmarkt
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10