zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pas op voor deze vijf oplichterspraktijken tijdens de feestdagen

Blijf veilig tijdens het online winkelen gedurende een van de drukste winkelseizoenen van het jaar

10 december 2020 - Met de huidige COVID-19-pandemie zal 2020 naar verwachting een van de drukste jaren ooit worden voor online retailers. Uit een recent onderzoek van PwC blijkt dat de meerderheid (40 procent) van de Nederlandse consumenten zegt dat ze door COVID-19 waarschijnlijk meer online zullen winkelen. In België doet zelfs 80 procent van de consumenten het liefst zijn of haar kerstinkopen online.

Naarmate steeds meer consumenten online cadeaus kopen en pakketten naar hun dierbaren sturen, is de kans groot dat cybercriminelen niet achter zullen blijven.  


Cybercriminelen volgen altijd het geld en anticiperen op dit soort trends in het consumentengedrag. Daarom heeft Proofpoint vijf veelvoorkomende oplichterspraktijken uiteengezet, samen met enkele tips om veilig te blijven tijdens de feestdagen. 
 
1) Diefstal inloggegevens creditcard: Nu het online winkelen toeneemt, is het voor consumenten belangrijk om hun creditcardgegevens goed te beschermen. Proofpoint waarschuwt consumenten om hun betalingsgegevens niet op slaan op eCommerce-websites en om realtime mobiele meldingen in te schakelen, zodat ze bij het gebruik van hun persoonlijke creditcard een bericht ontvangen. Consumenten moeten ook oppassen voor financiële phishing-e-mails en nooit met een financiële instelling communiceren via e-mail - het is altijd het beste om een bank of creditcardbedrijf te bellen. 
 
2) Oplichting met betrekking tot verzendmeldingen: Consumenten moeten voorzichtig zijn als het gaat om e-mails en sms-berichten. Cybercriminelen gebruiken het hele jaar door valse verzendmeldingen om te proberen gebruikersgegevens te stelen. Maar deze tijd van het jaar lopen consumenten nog meer risico's omdat er steeds meer pakketten worden verstuurd. PostNL kondigde onlangs aan dat ze te maken hebben met een ongekende drukte en dagelijks worden er 1,5 miljoen pakjes bezorgen. 
 
3) Deals tijdens de feestdagen: Consumenten moeten oppassen voor phishing-e-mails waarin zogenaamde kortingen worden beloofd en ze dringend worden verzocht actie te ondernemen. Cybercriminelen zijn erg bekwaam in het imiteren van vertrouwde merken om drukke consumenten in de val te lokken (zoals te zien is in figuur 2). Ga bij twijfel direct naar de website van een retailer om te onderzoeken of er sprake is van eventuele kortingen. 
 
4) SMS-phishing met betrekking tot de feestdagen: Cybercriminelen maken misbruik van de nieuwe digitale realiteit met een stortvloed aan SMS-phishing-berichten (Smishing) die zogenaamd afkomstig zijn van gerenommeerde bedrijven. Uit rapporten van Proofpoint blijkt het aantal mobiele phishing-berichten in Q3 van 2020 met 328 procent zijn gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. In Q4 2020 ziet Proofpoint een aanzienlijke toename van het aantal spam-meldingen met betrekking tot flitskredieten en de feestdagen.  

5) Streaming-diensten: Aangezien de meeste mensen waarschijnlijk thuis blijven tijdens de feestdagen, waarschuwt Proofpoint ook voor phishing-aanvallen met betrekking tot streaming-diensten. Hierbij creëren criminelen nagemaakte websites in de hoop dat onwetende slachtoffers daar hun inloggegevens invullen (zie onderstaand voorbeeld). Het is belangrijk dat consumenten niet meteen op links klikken in een e-mail en in plaats daarvan naar de website van de provider gaan om in te loggen en de betaling af te handelen. 
Proofpoint biedt een aantal tips voor consumenten. Deze helpen hen om niet alleen alert te blijven tijdens het online winkelen, maar ook om zich te beschermen tegen oplichterspraktijken tijdens de feestdagen:  
 
  • Gebruik sterke wachtwoorden: Gebruik hetzelfde wachtwoord niet twee keer. Overweeg het gebruik van een digitale kluis voor een naadloze, veilige online ervaring.
  • Vermijd onbeveiligd wifi: Gratis/open wifi is niet veilig. Cybercriminelen kunnen gegevens die via onbeveiligd wifi worden verstuurd onderscheppen, zoals creditcardnummers, wachtwoorden, accountinformatie en meer.
  • Kijk uit voor "lookalike"-sites: Aanvallers creëren ‘lookalike’-sites die lijken op sites van bekende merken. Deze frauduleuze sites kunnen nagemaakte (of niet-bestaande) goederen verkopen, geïnfecteerd zijn met malware, of geld of inloggegevens stelen.
  • Ontwijk phishing- en smishing-aanvallen: Phishing-mails sturen gebruikers naar onveilige websites die persoonlijke gegevens verzamelen, zoals inloggegevens en creditcardgegevens. Pas ook op voor sms-phishing (smishing) of berichten via sociale media.
  • Klik niet op links: Ga rechtstreeks naar de bron van de geadverteerde aanbieding door een bekend webadres direct in de browser te typen. Voer speciale actiecodes in bij het afrekenen om te zien of ze legitiem zijn.
  • Controleer vóór u iets koopt: Frauduleuze advertenties, websites, en mobiele apps zijn soms moeilijk te herkennen. Neem bij het downloaden van een nieuwe app of het bezoeken van een onbekende site de tijd om online recensies en eventuele klachten van klanten te lezen.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wees extra alert op verdachte telefoontjes
 Een op drie Nederlanders verwacht nooit slachtoffer te worden van internetoplichting
 Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
 Pas op voor oplichters: bescherm uw merk ook in mobiele apps
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10