zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wees extra alert op verdachte telefoontjes

Impersonatie-aanvallen in opkomst

18 september 2020 - Consumenten en bedrijven moeten extra op hun hoede zijn voor telefonische oplichting met behulp van spoofing. Deze oproep doet Mimecast op basis van recente incidenten en eigen onderzoek. "Als het telefoonnummer klopt, zegt dat niks over de identiteit van de beller," waarschuwt Carl Wearn, het hoofd van de online-misdaadafdeling van Mimecast.

Mimecast reageert hiermee op het nieuws dat tientallen klanten van Nederlandse banken het slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude. De criminelen doen zich via de telefoon voor als medewerkers van de helpdesk en vragen de klant uit veiligheidsoverwegingen geld over te maken naar een veilige rekening. Hierbij maken ze gebruik van een techniek die spoofing heet om het telefoonnummer van de helpdesk te tonen op de telefoon van het slachtoffer.


 
Impersonatie-aanvallen in opkomst
Deze aanvallen, waarbij criminelen de identiteit van een vertrouwde partij aannemen om mensen te misleiden, worden ook wel impersonatie-aanvallen genoemd. Dit gebeurt onder meer via e-mail, sms, WhatsApp of telefonisch. "Een belangrijk kenmerk van zo’n aanval is dat de criminelen urgentie proberen te creëren, bijvoorbeeld door angst aan te jagen," zegt Wearn. "Maar we zien ook vaak dat ze inspelen op actuele ontwikkelingen, zoals de uitbraak van het coronavirus."
Uit onderzoek van Mimecast blijkt dat het aantal impersonatie-aanvallen stevig in de lift zit. 60 procent van de respondenten wereldwijd meldde een stijging van het aantal aanvallen in het afgelopen jaar. In Nederland geldt dit voor ruim de helft (51 procent) van de deelnemers. "Dit onderzoek is gericht op impersonatie-aanvallen via e-mail," licht Wearn toe. "Telefoon- en e-mailspoofing lijken erg op elkaar wat betreft de manier waarop ze werken."
 
Zo herkent u impersonatie-aanvallen
Wearn geeft organisaties en consumenten een aantal tips om impersonatie-aanvallen te herkennen:
 
  • Vaar niet blind op het telefoonnummer of e-mailadres. "Wees u ervan bewust dat zowel telefoonnummers als e-mailadressen vrij eenvoudig na te bootsen zijn,"zegt het hoofd van de online-misdaadafdeling van Mimecast. "Een ‘vertrouwd’ nummer biedt geen enkele zekerheid over de identiteit van de beller."
  • Herken de signalen van een poging tot oplichting. "Stel uzelf altijd de vraag: is dit een normaal verzoek?" aldus Wearn. "Eigenlijk is elk verzoek om een bedrag over te maken naar een andere rekening per definitie verdacht. Ook als iemand om inloggegevens of andere gevoelige informatie vraagt, gaat het meestal om oplichters."
Ga bij twijfel altijd zelf terug naar de bron. Twijfelt u aan de intenties van de beller? Hang dan direct de telefoon op en neem rechtstreeks contact op met bijvoorbeeld de klantenservice. Dit geldt ook voor e-mails en andere elektronische communicatie. Reageer niet op het verdachte bericht, maar ga zelf op onderzoek uit.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiende 'vertrouwenskloof' bemoeilijkt fraude-opsporing en -bestrijding
 Cyberdreigingen in de financiële wereld: phishing
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 Bedrijven kunnen fraude terugdringen bij zekerheid over klantidentiteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10