zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget, meer online

Verandering voor de organisatie kunt u uitstekend begeleiden met bijscholing en omscholing

16 november 2020 - Een kwart van de HR-professionals geeft aan dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in hun bedrijf. Qua opleidingsvormen zet de tijdens de coronacrisis gemaakte ommezwaai van klassikaal naar online leren zich naar verwachting ook ná de crisis door.

Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.


De Studytube Learning & Development Monitor 2021 peilde bij ruim 1.000 professionals naar de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen in volle coronacrisis. Volgens de bevraagde HR-professionals heeft het coronavirus de investering in de ontwikkeling van de medewerkers bij 25 procent van de bedrijven omlaag gebracht. De sectoren Zakelijke Dienstverlening en Bouw laten afwijkingen van het landelijk gemiddelde zien.
"Veel bedrijven zijn voorzichtig, in diverse sectoren is de toekomst onzeker," zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. "Maar er zijn ook branches waarin juist méér wordt geïnvesteerd in Leren en Ontwikkelen. Daar begrijpt men dat u verandering voor de organisatie uitstekend kunt begeleiden met bijscholing en omscholing van personeel. Veel professionals hebben de afgelopen maanden een duwtje in de rug gekregen richting online leren en zo de onmiskenbare voordelen daarvan ontdekt. Daarom verbaast het mij niets dat digitale leervormen de overhand zullen houden, ook ná de crisis!"
 
Online leren blijft ook na corona meest populaire leervorm
Vóór de coronacrisis maakten HR-professionals het meest gebruik van klassikale lessen (34 procent) om werknemers op te leiden. Toen klaslokalen noodgedwongen moesten sluiten, slonk dat aandeel naar 17 procent. Online leren maakte dan weer de omgekeerde beweging, en steeg van zestien procent naar 28 procent. Daarmee is het de populairste leervorm van dit moment.
Opvallend is wel dat de respondenten verwachten dat deze verschuiving deels van blijvende aard is: hun prognose is dat werknemers over twee jaar ongeveer evenveel klassikaal offline (22 procent) als klassikaal online (24 procent) zullen leren. Deze trend zet zich vooral door bij de Overheid (van dertien procent klassikaal online leren vóór Corona naar 26 procent in 2022) en in de zakelijke dienstverlening (van negentien procent naar 31 procent).
Medewerkers staan ook niet te springen om opnieuw een klaslokaal te betreden. Eén op vijf werknemers (22 procent) wil vanwege de huidige coronasituatie geen klassikale trainingen meer volgen. Zij die dat wél overwegen vinden het belangrijk dat er respect is voor de afstandsregels (47 procent) en de algemene richtlijnen van het RIVM (42 procent).
 
Grote verschillen tussen branches
Uit de cijfers blijkt dat 94 procent van de ondervraagde organisaties een leerbudget beschikbaar heeft voor de ontwikkeling van hun medewerkers. De precieze impact van de coronacrisis op dat budget verschilt per branche. Zo zegt maar liefst 36 procent van de HR-professionals in de zakelijke dienstverlening dat ze nu (veel) minder opleidingsgeld kunnen besteden, terwijl de overheid die invloed van het virus minder voelt (21 procent).
 In de sectoren Bouw, Industrie en Transport geeft achttien procent van de HR-professionals aan dat ze door de coronacrisis juist méér geld zullen uitgeven aan scholing. 
 
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Partner even grote inspirator om te ontwikkelen als directe collega
 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Lerende organisatie cruciaal voor aantrekken en behouden van personeel
 Tijden veranderen, en daarmee carričres
 
 
reacties
 
peter zzp,boekhouder  |   | 
16-11-2020
 | 
09:01 uur
De omschakeling van klassikaal naar online leren heeft vele voordelen. De student bespaart tijd en kan zijn eigen tijd tijd indelen. Nadeel si dst de docent het gedrag van de student niet kan beoordelen.

Wat is zijn sociale gedrag - volgen van de les-, maar hoe is het psychologisch niveau. Wat speelt er echt in de student. De lichaamstaal en het gedrag in de groep is niet meetbaar,
Gerjan  |   | 
17-11-2020
 | 
20:53 uur
Je zou zeggen dat de bedragen van trainingen ook lager gaan worden. Op dit moment wordt er soms flink winst gemaakt door aanbieders van cursussen en trainingen. Zo doe ik nu een cursus waarbij normaal gesproken maximaal 30 deelnemers aanwezig zijn. Maar nu het online is, is er geen beperking in de groepsgrootte en zijn er bij dezelfde keuze maar liefst 85 deelnemers. Online is er namelijk geen beperking in groepsgrootte. Tijdelijk is dat natuurlijk fijn voor de aanbieders die eerst bang waren dat de corona maatregelen misschien wel het einde van hun bedrijf zou betekenen. Maar je zou zeggen dat meer ondernemers ook kansen zien en dat er daardoor meer aanbieders komen en mogelijk de kosten voor dergelijke trainingen ook dalen. Maar goed, misschien zou dit natuurlijke verloop dermate veel tijd kosten dat de maatregelen in tussentijd weer zijn opgeheven. De tijd zal het leren...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10