zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lerende organisatie cruciaal voor aantrekken en behouden van personeel

Lerende organisaties zijn succesvoller in de ‘war for talent’

6 juni 2019 - Veel bedrijven associëren leren nog altijd met ‘school’. In een wereld die sneller dan ooit verandert, is het ontzettend belangrijk om continu te blijven leren en ontwikkelen.

Bedrijven die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid.



Drie barrières
In de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar er zijn nog wel wat hordes om te nemen. Studytube onderscheidt drie barrières op weg naar de lerende organisatie.

1.            Medewerkers zijn niet op de hoogte
Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van learning & development. Het creëren van bewustzijn is daarom een belangrijke eerste stap op weg naar een lerende organisatie. Dat gaat verder dan het aanbieden van een catalogus met alle trainingen, cursussen en opleidingen via één centraal platform. Medewerkers moeten ook weten wat er van hen verwacht wordt, welke leerinterventies belangrijk zijn voor hun rol en wat ze er voor terugkrijgen (zoals persoonlijke ontwikkeling, carrièreperspectieven of effectiever werken).
 
2. Het leeraanbod is niet afgestemd op de verschillende doelgroepen
In Nederland alleen al zijn 14.000 opleiders actief. Daarnaast bieden veel bedrijven ook nog interne trainingen en cursussen aan. Er is dus geen gebrek aan leerinterventies. Maar medewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Voor een lerende organisatie is het daarom cruciaal dat het aanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op elke doelgroep. Het is daarbij belangrijk dat in het leeraanbod een mix wordt aangebracht van nuttige, verplichte opleidingen en trainingen die gewoon leuk zijn om te volgen.
 
3. De aangeboden trainingen en opleidingen worden niet gevolgd
Het activeren van medewerkers is zeker net zo belangrijk en blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig. Hoe ga je ervoor zorgen dat iedereen binnen de organisatie gebruikmaakt van de leerinterventies die worden aangeboden? Allereerst moet u ervoor zorgen dat medewerkers kunnen leren waar en wanneer ze dat willen. Daarnaast is het van belang om regelmatig actief te communiceren over het trainingsaanbod. Zo hebben veel succesvolle lerende organisaties communicatiecampagnes ingericht waarin medewerkers regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuwe en bestaande trainingen, cursussen en opleidingen.
 
Vier successen
Tot slot is het ontzettend belangrijk om successen te vieren. Medewerkers die met eigen ogen zien dat collega’s enthousiast zijn over leerinterventies, zullen eerder geneigd zijn om (vaker) te leren. Geef daarom medewerkers die een uitzonderlijke leerervaring hebben meegemaakt extra aandacht. Ook zijn er lerende organisaties die actieve medewerkers belonen en zelfs prijzen uitreiken voor goede leerprestaties.
 "Er lijkt een algemene consensus te zijn dat leren steeds minder belangrijk wordt naarmate u meer kennis en ervaring hebt," aldus Homam Karimi, CEO van Studytube. "Op school leren we voortdurend, als we onze eerste baan krijgen wordt er veel energie in training on the job en soms onboarding, maar als we eenmaal ingewerkt zijn dan is er traditioneel nauwelijks aandacht voor learning & development.
Lerende organisaties zijn niet alleen succesvoller in de ‘war for talent’ (omdat ze een aantrekkelijkere werkgever zijn), maar halen ook meer potentie uit bestaande medewerkers en zo personeel te behouden.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het recept voor de ideale vacature
 Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
 Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
 Millennials op de werkvloer, zo behoudt u ze
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Vijf fabels over het hergebruiken van software
meer top 10