zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan

Bijna40 procent bereid lang te reizen

28 oktober 2020 - Ruim twee op de tien werkzoekenden in Nederland zijn bereid om voor een nieuwe baan te verhuizen. Dat blijkt uit onderzoek van Sollicitatiedokter in samenwerking met Intelligence Group. Daarnaast is bijna 40 procent van hen bereid om dagelijks meer dan vijf kwartier onderweg te zijn als ze dat een nieuwe baan oplevert.

Om exact te zijn geeft 21 procent van de werkzoekers aan te willen verhuizen voor nieuw werk. 37 procent is bereid om bovengemiddeld lang, namelijk meer dan 36 minuten voor een enkele reis, onderweg te zijn. Sollicitatiedokter ondervroeg ruim 2500 mensen om tot die conclusie te komen.



Verandering
De cijfers zijn opvallend, omdat uit eerdere onderzoeken naar het verhuisvraagstuk steevast bleek dat Nederlanders nauwelijks tot verkassen voor hun werk bereid zijn. Toen Page Personnel eind 2016 de vraag aan inwoners van alle EU-landen voorlegde, gaf 87 procent van de Nederlandse respondenten aan niet te willen verhuizen voor hun baan. Daarmee bleken wij het meeste honkvaste volk in de hele Unie.
 De nieuwe cijfers van Sollicitatiedokter suggereren dat er in de tussentijd een behoorlijke verandering heeft plaatsgevonden. Wie het percentage van 21 procent terugrekend, weet immers dat dat nu nog slechts 79 procent van onze landgenoten niet wil verhuizen voor het werk.

Oorzaak
Waarom Nederlanders anno 2020 vaker bereid zijn om de koffers te pakken voor hun baan, is vooralsnog onbekend. Door het coronavirus is de arbeidsmarkt weliswaar op zijn kop gezet, maar of dat werkzoekers heeft gemotiveerd om eerder voor nieuw werk te verhuizen, is maar zeer de vraag.
Naar waarom relatief veel mensen nu bereid zijn om ver van hun werk te wonen, is het makkelijker gissen. Daarin moet het coronavirus een rol hebben gespeeld. Nu steeds meer organisaties hun medewerkers de mogelijkheid geven om op zijn minst enkele dagen per week thuis te werken, is de woonplaats van personeel minder belangrijk. Ga maar na: als u slechts twee of drie dagen per week naar uw werk hoeft af te reizen, ben u eerder geneigd een bovengemiddeld lange reistijd te accepteren dan wanneer u vijf dagen per week naar kantoor gaat.

Verrast
Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels zegt verrast te zijn over het feit dat 21 procent van de werkzoekers bereid is te verhuizen voor een nieuwe baan.  
"Mijn hypothese was dat onze resultaten dichtbij die van eerdere onderzoeken zouden liggen, ik had een verhuisbereidheid van rond de tien procent verwacht. Je zou immers denken dat mensen gehecht zijn aan hun woonomgeving: ze hebben er vrienden en familie, hun kinderen gaan er naar school en ze kennen er de weg. Misschien zijn mensen bang geworden van de onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt en zijn ze daarom sneller bereid hun woonplaats op te geven voor de zekerheid die een vaste baan biedt," suggereert Eekels.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft wil ook na corona thuis blijven werken
 Meer gebruik flexkantoren vermindert reistijd met 93. 000 werkdagen per jaar
 Files en vertragingen? 61 procent van de werkenden deert het niet
 Reistijd belemmert stap naar droombaan
 
 
reacties
 
Caroline van Aart  |   | 
28-10-2020
 | 
13:28 uur
Het mooie aan deze bijzonere Corona periode is dat nu blijkt dat je helemaal niet meer hoeft te reizen voor je werk. Je kunt overal en nergens werken. Kantoren zijn straks alleen nog ontmoetingsplekken voor medewerkers. Ik denk dat het thuiswerken / flexwerken blijvend is. Dit is niet alleen maar even noodzakelijk vanwege Corona. Ik denk dat veel werknemers niet meer terug willen en dat werkgevers nu zien hoe productief mensen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10