zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werken vanuit huis: vijf tools voor uw team

Thuiswerken? Doe het zo effectief mogelijk

14 oktober 2020 - Veel bedrijven hebben hun bedrijfsvoering het afgelopen halfjaar drastisch moeten wijzigen. Om de verspreiding van het coronavirus onder controle te houden, heeft de Nederlandse overheid diverse maatregelen ingevoerd, die soms verregaande consequenties hebben voor het dagelijkse reilen en zeilen van bedrijven. Een van die maatregelen is bijvoorbeeld dat er zoveel mogelijk thuis gewerkt moet worden.

Dit werd sinds half maart al geadviseerd , maar is inmiddels weer een aangescherpt advies. Stefan Janssen van Thuisaanhetwerk.nl benoemt vijf tools om samen met uw team zo effectief en efficiënt mogelijk te werken.


 
Digitale agenda
In de periode voorafgaand aan de maatregelen was het vrij simpel: was een medewerker aanwezig, dan was hij of zij ook aan het werk. Janssen: "Nu u niet direct meer zicht hebt op de medewerkers, is het ook lastiger te bepalen wanneer zij aan het werk zijn. Zeker omdat er in ons land relatief veel mensen parttime werken en de werkdagen of -uren nog wel eens kunnen wisselen, komt een digitale agenda, bijvoorbeeld die van Microsoft Office 365, goed van pas."
 
Online documentbeheer
Nu het werk sterk digitaliseert, wordt het ook belangrijker gemakkelijk online documenten te kunnen maken en delen. Janssen raadt bijvoorbeeld Google Docs en Dropbox aan. "De eerstgenoemde maakt het vooral gemakkelijk documenten samen te bewerken. Zo wordt voorkomen dat er lokaal bij allerlei mensen diverse versies van documenten komen te staan. Als er ook grote gegevensbestanden gedeeld moeten worden is Dropbox erg handig. Gebruikmaken hiervan voorkomt overbelasting en het vollopen van accounts van de zakelijke mail."
 
Chat
Nu u niet meer dagelijkse face-to-face contact hebt met uw team, is het belangrijk om op andere manieren contact te houden. Janssen: "In eerste instantie grijpt men dan snel naar de telefoon. Een programma zoals Microsoft Teams om met elkaar te chatten heeft echter als voordeel dat ook non-verbale communicatie zichtbaar is. Hoewel het via een digitaal medium verloopt, geeft een chat toch veel meer het idee met elkaar in contact te staan. Hierdoor zijn mensen veel actieven betrokken bij onder andere groepsoverleggen."
 
VPN
Janssen benadrukt verder het belang van werken via VPN. "Nu mensen van uw team vanuit huis werken, zullen zij moeten inloggen op het bedrijfsnetwerk. Dit levert een risico op, omdat u niet precies weet hoe het met de beveiliging van de computer en het netwerk bij de medewerker thuis gesteld is. Door gebruik te maken van een VPN, kan ook vertrouwelijke data probleemloos verstuurd en ontvangen worden."
 
Projectmanagementtool
 Tot slot benoemt Janssen het gemak van een online projectmanagementtool. "Nu u medewerkers niet of minder vaak ziet of spreekt, en zij elkaar onderling ook, is het des te belangrijker om goed te weten waar iedereen precies aan werkt. Een projectmanagementtool zoals Trello helpt op een speelse manier de productiviteit een boost te geven."
Hoelang het nog zal duren voordat corona eronder is gekregen, is nog onzeker. De ingevoerde maatregelen in ons land zijn echter wel een belangrijke aanjager geweest voor bedrijven om veel meer in te zetten op digitalisering. Dit kan in de toekomst alleen maar goed van pas komen!

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
 Drie all-in-one oplossingen bij digitale werkruimtes
 Vier tips voor veilig werken in een hybride werkomgeving
 Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10