zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smart Home in stroomversnelling door impact COVID-19

Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten

7 oktober 2020 - Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term 'Smart Home' in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een slim huis voor staat. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd - waarvan bijna een vijfde binnen twee jaar een volledig Smart huis verwacht te hebben.

Volgens 44 procent van de Nederlanders is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat Smart Home oplossingen biedt. Naast gemak, zijn kosten- en energiebesparing en de mogelijkheid om de apparaten overal te bedienen andere voordelen om voor Smart Home oplossingen te kiezen.


Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: "Snel en stabiel internet is de basis voor een Smart Home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500 procent en 700 procent in het aantal verkopen."
Iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen Smart Home oplossingen aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kosten- en energiebesparing op de langere termijn.

Privacy en veiligheid
Een belangrijk thema rondom Smart Home is veiligheid. We constateren een afname van het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden, van 31 procent vorig jaar naar 27 procent in 2020. En maar liefst 41 procent van de consumenten staat open voor Smart Home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren.
Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in Smart Tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

Voorkeur voor aanschaf in Electronica winkel of online specialist
Consumenten die overwegen om Smart Home apparaten aan te schaffen oriënteren zich voornamelijk online. Vervolgens kopen zij deze producten bij voorkeur bij elektronicaspeciaalzaken, zowel fysiek als online.
Een kwart van de mensen die nog geen slimme oplossingen bezit, geeft aan die bij voorkeur te laten installeren. Volgens Techniek Nederland liggen hier de kansen om de consument te infomeren dat professionele plaatsing van apparatuur belangrijk is voor een probleemloos gebruik.

Virtuele assistenten zijn populair
De Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten. Opvallend is dat twee van de drie van deze apparaten ook bewust gekozen zijn vanwege hun ‘slimme’ toepassingen.
Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: "COVID-19 heeft veel impact in ons dagelijks leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is de interesse in slimme oplossingen en virtual assistants ook in een stroomversnelling gekomen."
Er is een toename in het aantal verkochte smart speakers met voice. De virtual assistants worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52 procent) en het opvragen van het weerbericht (41 procent). Opmerkelijk is dat 37 procent aangeeft de voice assistant te gebruiken voor het bedienen van de slimme toepassingen in huis.
Onder de Nederlandse consumenten verwacht 29 procent door de komst van virtual assistants meer slimme oplossingen aan te schaffen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander denkt dat smart home inbreuk maakt op privacy
 Nederlanders geven gemiddeld 211 euro uit aan slimme huisbeveiliging
 Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro
 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10