zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smart Home in stroomversnelling door impact COVID-19

Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten

7 oktober 2020 - Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term 'Smart Home' in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een slim huis voor staat. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd - waarvan bijna een vijfde binnen twee jaar een volledig Smart huis verwacht te hebben.

Volgens 44 procent van de Nederlanders is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat Smart Home oplossingen biedt. Naast gemak, zijn kosten- en energiebesparing en de mogelijkheid om de apparaten overal te bedienen andere voordelen om voor Smart Home oplossingen te kiezen.


Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: "Snel en stabiel internet is de basis voor een Smart Home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500 procent en 700 procent in het aantal verkopen."
Iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen Smart Home oplossingen aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kosten- en energiebesparing op de langere termijn.

Privacy en veiligheid
Een belangrijk thema rondom Smart Home is veiligheid. We constateren een afname van het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden, van 31 procent vorig jaar naar 27 procent in 2020. En maar liefst 41 procent van de consumenten staat open voor Smart Home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren.
Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in Smart Tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

Voorkeur voor aanschaf in Electronica winkel of online specialist
Consumenten die overwegen om Smart Home apparaten aan te schaffen oriënteren zich voornamelijk online. Vervolgens kopen zij deze producten bij voorkeur bij elektronicaspeciaalzaken, zowel fysiek als online.
Een kwart van de mensen die nog geen slimme oplossingen bezit, geeft aan die bij voorkeur te laten installeren. Volgens Techniek Nederland liggen hier de kansen om de consument te infomeren dat professionele plaatsing van apparatuur belangrijk is voor een probleemloos gebruik.

Virtuele assistenten zijn populair
De Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten. Opvallend is dat twee van de drie van deze apparaten ook bewust gekozen zijn vanwege hun ‘slimme’ toepassingen.
Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: "COVID-19 heeft veel impact in ons dagelijks leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is de interesse in slimme oplossingen en virtual assistants ook in een stroomversnelling gekomen."
Er is een toename in het aantal verkochte smart speakers met voice. De virtual assistants worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52 procent) en het opvragen van het weerbericht (41 procent). Opmerkelijk is dat 37 procent aangeeft de voice assistant te gebruiken voor het bedienen van de slimme toepassingen in huis.
Onder de Nederlandse consumenten verwacht 29 procent door de komst van virtual assistants meer slimme oplossingen aan te schaffen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd
 Ruim helft organisaties verstuurt gegevens onbeveiligd
 Nederland in top drie digitalisering HR-diensten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander denkt dat smart home inbreuk maakt op privacy
 Nederlanders geven gemiddeld 211 euro uit aan slimme huisbeveiliging
 Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro
 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Nederlandse medewerkers meest laks ten opzichte van cybersecurity (1) 
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
top10
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
Vijf Amerikaanse experts over de toekomst van blockchain
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan
meer top 10