zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Worden jobboards buitenspel gezet door window shopping?

Solliciteren? Liefst direct bij de werkgever

5 oktober 2020 - Mensen die op zoek zijn naar een baan, versturen hun sollicitatie het liefst direct via de website van de vacaturehouder. Dat blijkt uit onderzoek onder 200 bezoekers van Sollicitatiedokter.nl. Ondertussen trekt een jobboard als Indeed maandelijks twee miljoen bezoekers, maar voor slechts drie procent van de respondenten is solliciteren via dat platform de favoriet.

Worden jobboards slachtoffer van window shopping? Uit recent onderzoek van Sollicitatiedokter blijkt dat 65 procent van de werkzoekers het liefst direct bij de vacaturehouder solliciteert. Daarnaast geeft twintig procent van de respondenten de voorkeur aan solliciteren via LinkedIn.


Jobboards als Indeed en de Nationale Vacaturebank doen het veel slechter. Respectievelijk 3 procent en 4 procent van de respondenten laat weten het liefst via deze platforms te solliciteren. Van alle respondenten, solliciteert kortom zeven procent het liefst via een jobboard. De cijfers doen vermoeden dat veel jobboards het slachtoffer worden van window shopping.

Window shopping
De term window shopping beschrijft de trend dat mensen op zoek gaan naar een bepaald product, bijvoorbeeld een nieuwe broek in een kledingwinkel. Ze proberen meerdere broeken uit en vragen het winkelpersoneel om advies. Hebben ze eenmaal een goede broek gevonden? Dan gaan ze naar huis en schaffen ze de broek aan via het internet. Op die manier zijn ze goedkoper uit.
Onderaan de streep heeft de consument een goedkopere broek, maar heeft de kledingswinkel tijd en geld verspild.

Window shopping bij jobboards
Dat eenzelfde soort trend gaande is op de arbeidsmarkt, doen de cijfers die Sollicitatiedokter publiceert vermoeden. Zo mag de Nederlandse afdeling van jobboard Indeed volgens zijn officiële cijfers maandelijks op meer dan twee miljoen bezoekers rekenen. Uit onderzoek van Sollicitatiedokter blijkt echter dat maar vier procent van de werkzoekers het liefst ook daadwerkelijk via dat platform solliciteert.
Het is dus aannemelijk dat baanzoekers een interessante vacature vinden op een jobboard. Vervolgens surfen ze echter naar de website van het bedrijf waar ze willen solliciteren. Daar vullen ze hun gegevens in, of ze vinden er een e-mailadres waar ze hun sollicitatie naar op kunnen sturen. Jobboards hebben vervolgens het nakijken.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
 40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
 68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top tien jobboards: het speelbord van de uitzendbureaus en Amerikaanse Tech giganten
 LinkedIn blijft verreweg het belangrijkste wervingskanaal
 Google verslaat vacaturebanken bij banenjacht jongeren
 De vacaturesite is anno 2020 effectiever dan het netwerk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
meer top 10