zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Webinarmoe? Acht handige tips om dat te voorkomen

Goed webinar zorgt voor relevante leads

18 september 2020 - Webinars waren de afgelopen jaren al een ding en sinds de coronacrisis is de populariteit alleen maar toegenomen. U ontvangt waarschijnlijk iedere week wel een uitnodiging van bedrijven die zeggen dat ze u iets gaan vertellen dat u echt niet eerder hebt gehoord. De term ‘webinarmoe’ komt daarom steeds vaker voorbij. Logisch, maar tegelijkertijd ook erg jammer.

"Een goed webinar kan namelijk zeker een waardevolle toevoeging zijn in uw marketing- en communicatiecampagne en gehele bedrijfsvoering," zegt Frank Schröder, marketing- en communicatiemanager bij videoproductiebedrijf Quadia. "Ze zorgen echt voor relevante leads."


De term ‘webinar’ is ook veel breder dan vroeger, een containerbegrip waar marketeers en business professionals allerlei soorten online events mee bedoelen. Het potentiële publiek voor webinars is met de uitbreiding van de term óók gegroeid. Hoe voorkomt u als merk dat deze grote doelgroep, nog vóór duidelijk is om wat voor webinar het gaat, webinarmoe wordt? Hoe laat u hen überhaupt inbellen en hoe zorgt u dat zij blijven hangen?
Frank Schröder legt  aan de hand van acht tips uit hoe u webinarmoeheid voorkomt.
 
1. Schrijf kort maar krachtige landingspagina’s
Om uw webinar te kunnen promoten is het belangrijk om te beginnen met een landingspagina waar mensen kunnen lezen waar de webinar over gaat, en waar ze zich kunnen registreren. "Het klinkt misschien voor de hand liggend," waarschuwt Schröder, "maar deel op deze pagina niet te veel tekst. Ik zie nog te vaak landingspagina’s voorbijkomen met een overload aan informatie." Het is volgens hem beter om in een aantal zinnen uit te leggen waar de webinar over gaat, wanneer het plaatsvindt en waarom het juist nu relevant is. Op deze manier triggert u de doelgroep om zich aan te melden voor de webinar. Meer informatie is op dat moment niet nodig.

2. Schrap registratiegegevens
Net als bij online shoppen moet het registratieproces niet te lang duren, want dan haken mensen af zonder iets te kopen. Of in dit geval: zonder dat ze zich registreren voor uw webinar. En dat is zonde. Vraag dus alleen om informatie die u echt nodig heeft. Schröder: "Is het echt van belang om te weten of de persoon een man of vrouw is en wat zijn adres is? Nee, maar u wil wel zijn of haar mailadres hebben zodat u de link naar de webinar kan delen!" Een eventuele bedrijfsnaam kan daarom ook handig zijn, zegt hij, maar daar kunt u bijvoorbeeld ook naar vragen als ze op het punt staan om in te bellen voor de webinar. Het is beter om zo min mogelijk informatie te vragen."

3. Vertel wat de luisteraar ervan opsteekt
Het is cruciaal in te schatten wat u denkt dat bezoekers van uw webinar kunnen leren, en hen dit ook (snel) te vertellen. Het is geen sales, volgens Schröder: "Een webinar is sowieso niet het moment om een verkooppraatje te houden over  procentw bedrijf." Het is wél prima om bijvoorbeeld te vertellen over trends die u ziet in de branche. Tips en tricks doen het ook altijd goed in een webinar dus deel deze ook – mits het past bij het format van de presentatie uiteraard. Het is slim een webinar te beginnen met een overzicht van wat er allemaal aan bod komt. "Maar verschiet niet al het kruid door alle nuttige informatie in de eerste vijf minuten te geven. Zo voorkomt u dat deelnemers afhaken voordat de webinar is afgelopen. Hebt u te veel informatie voor één webinar? Dan is het misschien wel beter om er een reeks van te maken."

4. Let op de tijd
Omdat het bij een webinar makkelijker is om af te haken in vergelijking met een real life event is het belangrijk om het zo kort mogelijk te houden. Schröder: "Maximaal een uur, zodat u de aandacht van de deelnemers echt vast kunt houden." Behalve het delen van een agenda is het ook goed om aan te geven wanneer en hoe deelnemers vragen kunnen stellen. Het toestaan van een aantal vragen tijdens de webinar is goed voor de interactie met het publiek. "Geef vooral ook aan dat mensen ook ná de webinar met vragen bij u terecht kunnen. Zo moedigt u hen aan contact te zoeken met uw bedrijf, ook nadat de webinar al voorbij is!"

5. Wees selectief met de doelgroep
Een webinar organiseren kost natuurlijk tijd (en geld) van de mensen die het organiseren. Organisatoren zijn volgens Schröder daarom vaak geneigd te proberen een zo breed mogelijk publiek te trekken, om op die manier zoveel mogelijk mensen te bereiken. "Ik zou dat niet doen. Aangezien iedereen bijna dagelijks uitnodigingen voor webinars ontvangt, is het juist goed om selectiever te zijn. Kunt u de doelgroep afbakenen? Voor welke branches is het relevant? Welke onderwerpen vindt de doelgroep interessant? En is het misschien beter om twee of drie webinars te geven voor diverse doelgroepen?" Zo zal de doelgroep minder snel afhaken en geïnteresseerd blijven. "U trekt misschien iets minder deelnemers, maar de mensen die aansluiten zijn per definitie geboeid door het onderwerp. Liever één goede lead, dan tien minder goede leads, toch?"

6. Begin niet te vroeg met promotie
Promotie van webinars kan vaak later dan organisatoren van fysieke evenementen misschien gewend zijn. Webinars vergen namelijk geen reistijd, duren meestal korter en maken daarom minder aanspraak op de agenda van deelnemers. De drempel om een webinar bij te wonen is laag, waardoor deelname vaak geen drie maanden van tevoren vastgelegd hoeft te worden. Dit heeft volgens Schröder ook gevolgen voor het bepalen van een begroting. "Houd daar rekening mee door de marketing- en promotiebudgetten te bewaren tot slechts twee of drie weken van tevoren. En zelfs dan zullen sommige deelnemers tot op het laatste moment wachten vóór zij besluiten of ze deel gaan namen."

7. Doe niet alles zelf
Frank Schröder waarschuwt voor onderschatting van de taak die het inrichten van een webinar is. "U wilt natuurlijk zo lang mogelijk de aandacht van de kijker vasthouden. Daarom is de opbouw van het programma zo belangrijk. Sommige bedrijven hebben in-house experts die hier advies over kunnen geven, maar als u dat niet hebt dan raad ik aan om te zorgen voor redactionele en productionele ondersteuning." Als de webinar live is dan kunt u het namelijk maar één keer goed doen. Het zou toch jammer zijn als het die ene keer niet vlekkeloos verloopt. Professionele hulp inschakelen is daarom vaak slim. "Dan kunt u er ook op rekenen dat ze support leveren als er onverhoopt is niet helemaal goed gaat. Gratis, self-serviceplatformen bieden deze hulp vaak niet. Wat doet u bijvoorbeeld als de livestream ineens vastloopt?"

8. Kies het juiste tijdstip
Het is goed is om onderzoek te doen naar het meest geschikte moment voor de webinar. Volgens Schröder kan een gekozen tijdstip flink verschil maken voor de opkomstcijfers. "Is de doelgroep vooral in de ochtend, middag of avond actief? Plan bijvoorbeeld niet iets in tijdens lunchtijd of op maandagochtend of vrijdagmiddag, dan is de kans klein dat mensen inbellen. Twijfelt u wanneer het beste moment is? Vraag het aan de doelgroep!"  

U bent er bijna, maar nog niet helemaal
Behalve bovenstaande tips zijn er nog genoeg andere zaken waar men op moet bij het organiseren van een goede webinar. Denk aan zorgen voor een representatieve host die het hele programma op een professionele manier aan elkaar praat, mooie visuals, het gebruik van de juiste tools en het ophalen van feedback van de deelnemers. Eigenlijk moet u als marketing of business professional denken als een uitgever als u webinars gaat produceren.Juist daarom is een professionele partij inschakelen om u hierbij te helpen vaak een slim idee. En omdat er nu zoveel organisaties zijn die webinars organiseren is het belangrijk om de webinar naar een hoger niveau te tillen en het op de juiste manier in te richten. Zo valt u als organisator zeker op tussen al die partijen die het net niet goed genoeg aanpakken. Webinars zijn here to stay – ook na de coronacrisis – dus waarom zou u het niet meteen goed doen?


 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
 Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
 Drie op de vier Nederlanders ervaren stress en slaapproblemen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Praktische tips voor managen op afstand
 Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
 Hoe digitaal werkt Nederland?
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
Vier aandachtsgebieden voor de CIO op weg naar een datagedreven organisatie
meer top 10