zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Praktische tips voor managen op afstand

Laat oude functieprofielen en jaarplannen los

5 augustus 2020 - Leidinggeven aan teamleden die allemaal thuiszitten, hoe doet u dat eigenlijk? Veel managers voelen zich niet senang met de ontstane situatie en zoeken houvast. Die is er. Zo vond onlangs het webinar ‘Managen op afstand’ plaats, waarin ISBW theorie en praktische tips deelde. Bijvoorbeeld hoe u omgaat met de vele nieuwe taken, en hoe u de veerkracht van uw team vergroot.

Door al dat thuiswerken – al sinds 12 maart – zijn medewerkers op zichzelf aangewezen. Prioriteren, plannen, initiatief nemen, iedereen moet het helemaal zelf doen. Masterdocent Alexandra van ’t Geloof: "Vrijwel iedereen wordt nu geconfronteerd met iets dat hij niet goed kan. Dat is vandaag een belangrijke taak van de manager: het creëren van een veilig leerklimaat waarin medewerkers om hulp durven te vragen. Zo groeit de veerkracht."


 
Effectieve conference calls
Technologie is het onderwerp bij uitstek waar mensen mee worstelen. "Sommigen stoeien altijd al met technologie en zijn nu dagelijks tot Zoom en Teams veroordeeld, dat vreet energie. Maar veel belangrijker is dat deelnemers achter een scherm extra snel afhaken, zonder dat u iets merkt," vertelt Van ’t Geloof. Dus omarm uw rol als voorzitter: hanteer een agenda, hou de vaart erin, parkeer discussies voor een later moment. En eindig met een evaluatie van de techniek, waarin u onderling tips deelt. "Ook adviseer ik een vaste dag- of weekstart, waarin u kernachtig bespreekt wat iedereen oppakt. Dat geeft ritme en energie. Geef iedereen daarbij expliciet het woord, vraag bijvoorbeeld ‘Maria, waarmee ga jij aan de slag?’. Aan de klus die Maria vervolgens zelf opnoemt, committeert ze zich ook. En passant is iedereen even zichtbaar in beeld, wat u waardevolle informatie geeft over hun energieniveau."
 
Het werk managen
Vandaag verlopen de werkprocessen vrijwel nergens zoals ze altijd verliepen. En nu de markt zo acuut verandert, is de urgentie van innovatie alom voelbaar. De vele taakveranderingen en nieuwe taken die ontstaan, maken het u niet makkelijker. Hoe managet u dat? "Laat oude functieprofielen en jaarplannen los," adviseert Van ’t Geloof. "Gebruik de verantwoordelijkheden van uw afdeling als kader en benut de individuele talenten van medewerkers. Spreek zo specifiek mogelijk af wat u uw medewerkers graag wel en niet ziet doen." Daarbij heeft het volgens haar geen zin om targets voor de lange termijn af te spreken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De evolutie van het wervingsproces in tijden van Corona
 37 procent werkend Nederland: anderhalve meter afstand op werk onhaalbaar
 Werk nieuwe IT-medewerkers effectief in op afstand
 Wat u moet weten over ICT-beheer op afstand, ook na de crisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10