zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Forse toename personalisering in B2B e-commerce

Klantervaring en gemak ook steeds belangrijker in B2B e-commerce

18 december 2019 - Klantervaring en gemak speelt ook in B2B e-commerce een steeds grotere rol. Dankzij slimmere technologie zijn steeds meer bedrijven in staat trends uit B2C over te nemen en zakelijk toe te passen. In 2020 zullen steeds meer bedrijven volledig gepersonaliseerde online shopping ervaringen bieden aan hun zakelijke klanten.

Dit is een van de zes belangrijkste ontwikkelingen volgens B2B e-commerce specialist Arno Ham, Chief Product Officer van Sana Commerce.


 
Personalisering
Voorspelde bestellingen en personalisatie op basis van AI gaat ook het B2B-koopproces beïnvloeden. Dankzij slimmere technologie en betere afstemming op het ERP met relevante datapunten zijn gepersonaliseerde productcatalogi, navigatie en betaalprocessen mogelijk. Hoe meer data onderling verbonden wordt en beschikbaar is, des te groter zal de nauwkeurigheid en dus de effectiviteit van de voorspellingen en personalisatie worden.
 
Voice
In 2019 wilde veertien procent van de B2B-klanten al voice ordering zien in hun online B2B-koopervaring. Het gebruik van voice assistenten en voice commerce zal komend jaar alleen maar toenemen, ondanks de uitdagingen. Aan de ene kant hebben kopers vaak gedetailleerde afbeeldingen en beschrijvingen nodig om de producten te bekijken en de juiste keuze te maken. Aan de andere kant leent voice commerce zich goed voor repetitieve bestellingen, waar u visuele hulpmiddelen en lange beschrijvingen niet meer nodig hebt. 
 
Marktplaatsen
B2B online marktplaatsen worden veel gebruikt, met name dankzij de lage initiële investering. Wanneer de verkoop toeneemt, zullen echter de transactiekosten toenemen. Bovendien houden online marktplaatsen het klantcontact en de data voor zichzelf. Er is nauwelijks gelegenheid een band op te bouwen met de klant. Daarnaast bieden veel marktplaatsen, zoals Amazon, een overweldigend aanbod. In reactie daarop is de nichemarkt in opkomst, met makkelijkere user journeys en specifieke gebruikerservaring.
 
AR en VR
In B2C wordt veel geëxperimenteerd met augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om een rijkere gebruikerservaring te realiseren. Dit lijkt voor B2B wat minder relevant; die klanten willen vooral eenvoudige, snelle en accurate aankopen plaatsen. In B2B gaat AR en VR daarom met name een faciliterende rol spelen, om bijvoorbeeld producten virtueel te identificeren of uit te proberen.
 
Milieubewust
Bedrijven moeten steeds vaker rapporteren over hun emissies en andere milieueffecten. Het optimaliseren van de leveringsketen en andere e-commerceprocessen kan cruciaal zijn om deze doelen te bereiken. De juiste e-commerce systemen, waarin bijvoorbeeld klimaatbewuste opties voor product of logistieke afhandeling worden getoond, kunnen hierin een bijdrage leveren. Niet alleen om de impact op het milieu te verminderen, maar ook om efficiëntie en kosteneffectiviteit te verhogen van bestel- en uitvoeringsprocessen.
 
Progressive Web Apps
Progressive web applications (PWA) zijn niet nieuw, maar krijgen wel steeds meer aandacht. In tegenstelling tot mobiele apps, die gebouwd zijn voor Android of IOS, zijn PWA’s gebouwd met webtechnologie en ontworpen om op alle mobiele apparaten en besturingssystemen te werken. Bedrijven hoeven zo slechts een enkele generieke app te maken en te onderhouden, en klanten hebben aan één app genoeg. Daarnaast presteren PWA’s beter en bieden ze offline mogelijkheden.  
 De eerste stap richting PWA is al gezet doordat Apple vorig jaar PWA’s is gaan ondersteunen. In 2020 zullen softwareontwikkelaars de basis leggen voor PWA’s door applicaties aan te leveren voor één pagina (single-page applicaties – SPA’s). Zo kunnen de websites alleen de informatie laden die nodig is voor de gebruiker, in plaats van compleet nieuwe pagina’s via een server.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
 Kwart Nederlandse bedrijven wil geen zakendoen met bedrijven die verschillende valuta hanteren
 Helft managers hecht meer waarde aan iemands potentie dan aan huidige capaciteiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
 B2B Leadgeneratie scoort een zesje
 Hoe groeit u mee met de klantverwachting in de B2B-markt?
 Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau
 
 
reacties
 
Shift digitale marketing  |   | 
2-02-2020
 | 
17:33 uur
Het is ongelofelijk wat inmiddels de mogelijkheden zijn van verdere proces automatisering (RPA) in digitale marketing en online personalisatie. B2B heeft wat dat betreft een inhaalslag te maken. 2020 wordt een mooi jaar! :-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
76 procent betaalt ransomware-criminelen
Maatschappelijke betrokkenheid werkgever essentieel bij werving personeel
Genomineerden klant- en medewerkerbeleving Awards 2022 bekend
Spoofing: wat is het en hoe herken je het?
Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden
Succesformule familiebedrijven ontcijferd: ze presteren beter door informeel management
meer top 10