zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

25 procent van werkend Nederland overweegt bij -of omscholing

De coronacrisis lijkt van invloed op hoe we kijken naar onze eigen loopbaanontwikkeling

10 juni 2020 - Van de Nederlandse beroepsbevolking zegt slechts 8 procent dit jaar van baan te willen wisselen. Driekwart piekert er niet over en blijft honkvast bij de werkgever.​ ​De arbeidsmobiliteit zal daardoor onder druk komen te staan. Wel overweegt 25 procent van de ondervraagden zich bij -of om te scholen.

Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders, in samenwerking met Motivaction.



Arbeidsmobiliteit komt tot stilstand
De coronacrisis zet de Nederlandse arbeidsmobiliteit - de mate waarin mensen bereid en in staat zijn te wisselen van baan - volledig op de rem. Driekwart heeft geen plannen om dit jaar van baan te wisselen en lijkt te kiezen voor zekerheid. Een grote meerderheid (74 procent) heeft dan ook vertrouwen in het huidige dienstverband bij de werkgever en verwacht geen reorganisatie op korte termijn.
''De mensen die in loondienst werken zijn minder geneigd naar ander werk te kijken dan voor corona. We zien wel dat er weer meer gezocht wordt naar vacatures, maar dat zijn vooral de werkenden die door de coronacrisis hun werk kwijt zijn geraakt: werknemers en flexwerkers in getroffen sectoren zoals de horeca," aldus Dennis van Allemeersch van Nationale Vacaturebank.

Meer interesse voor omscholing
De coronacrisis lijkt van invloed op hoe we kijken naar onze eigen loopbaanontwikkeling. Een kwart van de ondervraagden overweegt om zich bij of om te scholen.​ ​ Bij hbo- en wo-opgeleiden is dit zelfs 30 procent. Vooral werkende jongeren overwegen zich bij of om te scholen. Onder de groep 25-34 jaar is dit 34 procent en bij achttien-24 jaar zelfs 46 procent. ''Wellicht kijken mensen door de crisis nu anders naar hun loopbaan en de rol die zij zelf hebben in het verbeteren van hun carrièrekansen.''

ZZP’er in de knel maar niet op zoek naar vaste baan
Niet verrassend is er sprake van toegenomen onzekerheid onder ZZP’ers. 45 procent heeft (te) weinig opdrachten. Toch overweegt slechts dertien procent een vaste baan. Bij mbo-opgeleiden ligt dit iets hoger en overweegt een op de vijf een vaste baan. "Het bestaan van de ZZP’er staat onder druk. Opdrachten voor freelancers lopen snel terug. We verwachten dan ook dat op korte termijn ZZP’ers de stap naar een vast dienstverband zullen maken."

Werkend Nederland gaat niet op vakantie, maar neemt wel vrij
Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ondervraagden niet op vakantie gaat. Wel zal 62 procent van de ondervraagden vrije dagen opnemen. Voor 75 procent van de ondervraagden geldt zelfs dat zij evenveel vrije dagen opnemen als ze in een normale zomer zouden doen. Slechts zeventien procent neemt minder vakantiedagen op dan normaal. Voor de 33 procent die wel vakantieplannen heeft deze zomer; geeft 83 procent aan evenveel vrij te nemen en slechts elf procent neemt minder op dan in een normale zomer.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De 55-plusser vraagt werkgever niet meer om opleiding
 HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
 'Flexibele workforce heeft onvoldoende kennis en vaardigheden in huis'
 HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
 
reacties
 
Dennis  |   | 
10-06-2020
 | 
10:42 uur
Interessant onderzoek! In de technische sector is het altijd al lastig geweest om personeel te vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10