zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevredenheid over thuiswerken neemt toe

... maar maatwerk is cruciaal

5 juni 2020 - Thuiswerken gaat de meeste werknemers goed af. Sinds het begin van de lockdown zijn ze zelfs tevredener geworden over de manier waarop ze vanuit huis kunnen werken. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Nationale-Nederlanden en Crunchr. Waar aan het begin van de lockdown nog 83 procent van de bijna 2.000 respondenten aangaf goed thuis te kunnen werken, is dit een maand later 90 procent.

Ook zijn thuiswerkers steeds positiever over hun productiviteit. Verder blijkt: maatwerk is cruciaal.


Vanwege de coronamaatregelen werken veel Nederlanders al een tijdje thuis. Een aantal dagen per week thuiswerken zou in de toekomst zelfs de norm kunnen worden. De Coalitie Anders Reizen heeft  dinsdag 2 juni hier een oproep voor gedaan. Samen met Crunchr onderzocht Nationale-Nederlanden wat werkgevers kunnen doen om hun werknemers zo goed mogelijk in Het Nieuwe Normaal te ondersteunen bij het thuiswerken.
 
Ervaringen van 2.000 werknemers
Het Thuiswerkonderzoek liep van 3 april tot en 15 mei 2020 en is uitgevoerd met Crunchr Preference. Deze slimme tool maakt voorkeuren van werknemers inzichtelijk. Bijna 2.000 werknemers van 75 werkgevers zijn naar hun ervaringen gevraagd. Ze rangschikten zestien verschillende maatregelen die kunnen helpen bij het thuiswerken. Denk aan technische ondersteuning. Of regelmatige updates van de manager. Met Crunchr Preference ontdekten de onderzoekers verschillende patronen.
 
Productiviteit hoger naarmate thuiswerkperiode aanhoudt
Niet alleen de tevredenheid over thuiswerken neemt toe. Ook over hun productiviteit worden thuiswerkers steeds positiever. Begin april vond 34 procent van de respondenten dat thuiswerken een negatieve invloed had op hun productiviteit. Aan het einde van het onderzoek was dat nog maar 21 procent. Daarnaast wordt het gevoel dat thuiswerken een negatief effect heeft op de mentale gezondheid minder sterk. Tijdens een tussentijdse meting op 1 mei geloofde 29 procent nog dat thuiswerken een negatieve impact had op de geestelijke gesteldheid. Aan het einde van het onderzoek is dit percentage gedaald naar 25 procent. Opvallend blijft wel dat vooral millennials deze impact ervaren: één op de drie worstelt met de mentale gezondheid door thuiswerken.
 
Behoefte verschilt per thuiswerker
Wat in het oog springt als het gaat om de rol van de werkgever, is dat de behoeften aan maatregelen sterk verschilt per thuiswerker. De ondersteuning die ze wensen, hangt vooral af van leeftijd en thuissituatie. De belangrijkste behoeften per groep werknemers blijven ongewijzigd ten opzichte van de vorige meting. Welke behoeften dat zijn? Millennials zeggen sociale interactie te missen. Werknemers van 55+ hebben vooral baat bij technische ondersteuning. Alleenstaanden vinden samenwerkingstools het meest belangrijk. En thuiswerkers met kinderen hebben vooral behoefte aan flexibele werktijden.
 
Maatwerk cruciaal

Hoe kan een werkgever het best ondersteuning bieden? Werknemers zijn twintig procent meer tevreden over de ondersteuning bij thuiswerken, als een werkgever kiest voor een maatwerkaanpak. Met een one-size-fits-all aanpak is 48 procent van de respondenten tevreden. Kiest de werkgever voor een groepsgericht aanbod, met bijvoorbeeld vier pakketten voor verschillende groepen werknemers, dan stijgt dit percentage naar 68 procent. Een gedifferentieerde aanpak zorgt dus voor meer betrokken, productieve en tevreden thuiswerkers.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
 Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
 Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
 Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
  Zo kan iedereen veilig thuiswerken
 Thuiswerken: verhoogde mentale belasting vormt uitdaging
 
 
reacties
 
peter zzp-boekhouding  |   | 
11-06-2020
 | 
18:14 uur
In het begin van de coronacrisis is de maatregelen om thuis te werken een hele goede geweest. Veel bedrijven die geleid worden door managers die het woord controle hebben uitgevonden wilden daar nooit aan. Terwijl de moderne technieken al een decennium daar wel de mogelijkheid toe geven. Ik heb een kleine steekproef gehouden onder vrienden die nog in loondienst werken. Allemaal zijn ze enthousiast over het thuiswerken. En ze zijn ook productiever. Wel geven ze aan dat een of twee dagen weer naar de zaak wel hun goedkeuring heeft.

Ze geven aan dat ze vooral niet meer het geklaag hoeven aanhoren van hun collega's. Veelal over privé-situaties. Ook drinken ze minder koffie. Beginnen ze eerder met werken, pakken ze ook hun vrije tijd voor klusjes in huis, maar halen ze ruimschoots de targets. Ze zijn vitaler, frisser en de partner is er veelal blij mee.

De grootste uitdaging ligt daarom bij het management. Die kunnen vaak goed een cursus loslaten bij Jan Bommerez volgen. En accepteren dat ze ook mensen via mail, gsm, zoom kunnen aansturen.

Ik hoop dat een aantal dagen per week thuiswerken in de toekomst de norm wordt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10