zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan

Grootste gedeelte studenten en bijbaners heeft alweer een nieuwe baan

2 juni 2020 - Nog maar 6,6 procent van de mensen in loondienst en 4,5 procent van de 45-plussers is op dit moment actief op zoek naar een baan. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2020 is dat in totaal 28 procent minder aanbod van mensen in loondienst die een overstap willen maken. Bij de groep 45-plus is dat een halvering ten opzichte van het toch al zeer beperkte aanbod dat er was in de schaarse markt van het eerste kwartaal van dit jaar.

De mensen met een baan blijven zitten waar ze zitten en solliciteren niet. De totale arbeidsmarktactiviteit (zij die actief op zoek zijn naar een baan) van de Nederlandse beroepsbevolking ligt nu op 10,8 procent. Het laagste punt sinds 2011.


Het aanbod dat toenam sinds het begin van de crisis kwam vooral van studenten, bijbaners en jongeren onder de 30. Van deze groep heeft het grootste gedeelte na tien weken crisis inmiddels een nieuwe baan gevonden of is weer meer uren aan het maken in de oude baan en derhalve niet of minder actief op de arbeidsmarkt. Zij hebben de openstaande en extra banen in o.a. supermarkten, thuisbezorgdiensten, distributiecentra en detailhandel ingevuld. Een bijwerking van het afnemende aanbod, dat parallel loopt met het verlies aan vacatures in de laatste tien weken (-27 procent, bron: Jobdigger) is dat de arbeidsmarkt op veel plekken krap blijft. Vanzelfsprekend zijn hierin grote verschillen per beroepsgroep, sector en regio. Dit blijkt uit analyses uit het actuele arbeidsmarktaanbod onderzoek van Intelligence Group tussen 11 en 25 mei 2020 waarin 982 personen zijn ondervraagd.
 
Interessante dynamiek en lichtpunten
De arbeidsmarkt laat tijdens de ontwikkelingen in de coronacrisis een interessante dynamiek zien. De explosieve groei in arbeidsmarktactiviteit en baanwisselingen bij scholieren en studenten aan het begin van de crisis tot aan de beweging richting ‘normalisatie’ in de meest recente weken van de crisis. 
Ook neemt het aantal ‘minder betaalde uren’ die mensen kunnen maken door de coronacrisis af (van 22 procent naar vijftien procent) en stijgt het aantal extra betaalde uren van acht naar negen procent. Waar vier weken geleden het einde in zicht kwam van de werkvoorraad, lijkt deze zich nu weer langzaam te vullen. Een mogelijke verklaring daarvoor is de versoepeling van diverse maatregelen en het perspectief dat op 1 juni verschillende bedrijfssectoren weer open mogen en daar nu de voorbereidingen voor worden getroffen. Dit heeft met name betrekking op de groep in loondienst.
"Het is niet uitgesloten dat deze zomer zich een heel bijzonder fenomeen voordoet, namelijk dat het spook van massale ontslagen in september/oktober boven de markt hangt, met name bij jongeren en schoolverlaters en later bij reorganisaties bij oudere werknemers. En tegelijkertijd dat werkgevers deze zomer -zeker bij lekker weer- een mogelijk tekort aan personeel zullen ervaren bijv. in de hardst geraakte sectoren als toerisme en horeca. Een klein lichtpuntje is de verwachting dat het actieve aanbod van werknemers in de komende weken weer licht zal stijgen," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
 Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
 Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart Nederlanders actief op zoek naar nieuwe baan
 Netwerk belangrijkste manier om nieuwe baan te vinden
 Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden
 Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10