zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden

Bedrijven lopen gekwalificeerde werknemers mis doordat sollicitatiegesprekken slecht worden voorbereid

3 juni 2019 - Voor ruim een derde van de Nederlandse sollicitanten zorgt een slecht voorbereide gesprekspartner in een sollicitatiegesprek voor grote ergernis tijdens het zoeken van een nieuwe baan.

Waar andere sollicitanten zich stoorden aan slechte communicatie en onduidelijkheid over de volgende stappen (30 procent) of de lengte van een sollicitatieprocedure (29 procent), knapt dus het merendeel af op een interviewer die te weinig tijd heeft besteed aan de voorbereiding van het gesprek. Dit blijkt uit een online onderzoek van Hays onder 500 werkzoekenden in Nederland.



‘Hygiëne zaken'
Uit een eerder onderzoek van Hays (What Workers Want, 2018) onder 14.600 Britse respondenten blijkt dat Nederlanders niet de enigen zijn met ergernissen. Waar Nederlanders en Britten op één lijn zitten met betrekking tot hun grootste ergernis, geldt dit niet voor de nummer twee. Zo zijn Britten met 38 procent, tegenover vijf procent van de Nederlanders, een stuk kritischer als het gaat om een gebrek aan structuur in het gesprek. 59 procent van deze Britse sollicitanten heeft door deze twee redenen besloten om niet verder te gaan bij het bedrijf.
"Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt kunnen organisaties het zich niet permitteren om op dit soort ‘hygiëne zaken’ kandidaten te verliezen," stelt Stef van den Broek, Director bij Hays Nederland. "Van kandidaten wordt verwacht dat zij zich goed voorbereiden, voor werkgevers geldt dit net zo. Denk hierbij aan een duidelijke gespreksstructuur en de juiste interviewtechnieken, maar ook aan het delen van de cultuur en kernwaarden van het bedrijf. Zorg daarnaast dat het interviewproces aansluit bij de wensen van werkzoekenden en de uitstraling van de organisatie borgt. Dit is een eenvoudige manier om de gesprekken een stuk inhoudelijker en leuker te maken en daarmee een duurzame match te realiseren."
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Positieve candidate experience is cruciaal om toptalent te vinden
 ‘Eerlijkheid bij sollicitaties’: bijna één op de tien jokt op cv
 Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie
 Werkzoekende negatief over sollicitatieprocedures
 Elke minuut haakt vier procent af in online sollicitatieproces
 
 
reacties
 
Kasper  |   | 
3-06-2019
 | 
16:33 uur
Als iemand die tot voor kort redelijk veel op sollicitatie is geweest. Kan ik inderdaad bevestigen dat erg vervelend is als de persoon net aan je naam weet. Of je ophaalt en dan nog allerlei dingen moet gaan uitprinten.
Alstu  |   | 
5-06-2019
 | 
17:05 uur
Het is echt verschrikkelijk als je iemand volledig onvoorbereid voor je hebt zitten. Het zou verplicht moeten worden dat iemand zich goed moet voorbereiden. Heb nu al een aantal keer gehad dat iemand mijn voornaam was vergeten en nog vaker dat er idd ( @Kasper) iets uitgeprint moest worden.
Maria | Excellent Commerciele Training  |   | 
14-06-2019
 | 
20:26 uur
Niet voorbereiden is solliciteren naar een mislukking. Een goede voorbereiding bepaalt 90% van het succes.
Als een nieuwe kandidaat komt zonder aantekeningen, vragen of notities, dan weet je genoeg.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10