zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen

Kwart werkgevers onduidelijk over gevolgen virus voor organisatie

20 mei 2020 - Maar liefst 21 procent van de werkende Nederlanders vreest door het coronavirus zijn baan te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van WieZetJijOpEen.nu, een initiatief van Viisi Hypotheken, uitgevoerd door PanelInzicht onder 1.505 werkende Nederlanders.

Van alle ondervraagden vindt 22 procent dat hun werkgever onduidelijk communiceert over de gevolgen van het coronavirus op de toekomst van hun organisatie.


Met 23 procent maken vooral hoogopgeleiden zich zorgen over hun baan, onder praktisch geschoolden is deze angst in mindere mate aanwezig (zeventien procent). "Enerzijds is het positief dat een groot gedeelte van werkend Nederland zich geen zorgen maakt. Anderzijds hebben we het over bijna 2 miljoen Nederlanders die ‘s nachts wakker liggen," zegt Tom van der Lubbe, medeoprichter van Viisi Hypotheken. "De onzekerheden en angsten van deze groep dienen zeker serieus te worden genomen."
 
Werkgevers
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers een belangrijke rol spelen bij de huidige onzekerheid onder werkenden. Niet alleen is 22 procent van de ondervraagden niet te spreken over de manier waarop hun baas de afgelopen maand heeft gecommuniceerd richting zijn medewerkers, ook is maar liefst vijftien procent er niet van overtuigd dat hun werkgever er alles aan doet om hen te behouden. Een zesde is bovendien ontevreden over de extra werkdruk door het coronavirus en stelt dat er vanuit hun organisatie te weinig wordt gedaan om deze te managen. "Onverstandig," zegt organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Er is nog steeds een structureel tekort aan mensen en de vergrijzing gaat gewoon door. Juist in deze tijden moet u uwe mensen koesteren." 
 
Toekomst organisatie
Ondanks dat 92 procent van de werkenden verwacht dat hun organisatie de coronacrisis overleeft, kan de manier waarop een bedrijf zich nu gedraagt grote gevolgen hebben voor de toekomst. Vooral op het gebied van werving en selectie lijkt het virus diepe sporen achter te laten. Zo stelt twee derde van de respondenten in de toekomst liever niet te werken voor een bedrijf dat zich tijdens de coronacrisis amoreel gedraagt. Ongeveer de helft zegt in de toekomst zelfs helemaal niet meer te solliciteren bij zo’n organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat vooral hoogopgeleiden dit erg belangrijk vinden. "U - juist nu - heel bewust zijn van de manier waarop u als organisatie met deze crisis omgaat en hier maximaal transparant over zijn is essentieel," zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. "Ik ben ervan overtuigd dat de werkgevers die zich nu sociaal opstellen en transparant zijn over alle moeilijke besluiten, daar na de crisis de vruchten van zullen plukken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
 Werknemer is bang voor baanverlies als gevolg van robotisering
 Pandemie veroorzaakt aanhoudende rem op arbeidsmarkt
 Flexwerkers essentieel om coronacrisis te overleven en economie te redden
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10