zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen

Kwart werkgevers onduidelijk over gevolgen virus voor organisatie

20 mei 2020 - Maar liefst 21 procent van de werkende Nederlanders vreest door het coronavirus zijn baan te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van WieZetJijOpEen.nu, een initiatief van Viisi Hypotheken, uitgevoerd door PanelInzicht onder 1.505 werkende Nederlanders.

Van alle ondervraagden vindt 22 procent dat hun werkgever onduidelijk communiceert over de gevolgen van het coronavirus op de toekomst van hun organisatie.


Met 23 procent maken vooral hoogopgeleiden zich zorgen over hun baan, onder praktisch geschoolden is deze angst in mindere mate aanwezig (zeventien procent). "Enerzijds is het positief dat een groot gedeelte van werkend Nederland zich geen zorgen maakt. Anderzijds hebben we het over bijna 2 miljoen Nederlanders die ‘s nachts wakker liggen," zegt Tom van der Lubbe, medeoprichter van Viisi Hypotheken. "De onzekerheden en angsten van deze groep dienen zeker serieus te worden genomen."
 
Werkgevers
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers een belangrijke rol spelen bij de huidige onzekerheid onder werkenden. Niet alleen is 22 procent van de ondervraagden niet te spreken over de manier waarop hun baas de afgelopen maand heeft gecommuniceerd richting zijn medewerkers, ook is maar liefst vijftien procent er niet van overtuigd dat hun werkgever er alles aan doet om hen te behouden. Een zesde is bovendien ontevreden over de extra werkdruk door het coronavirus en stelt dat er vanuit hun organisatie te weinig wordt gedaan om deze te managen. "Onverstandig," zegt organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Er is nog steeds een structureel tekort aan mensen en de vergrijzing gaat gewoon door. Juist in deze tijden moet u uwe mensen koesteren." 
 
Toekomst organisatie
Ondanks dat 92 procent van de werkenden verwacht dat hun organisatie de coronacrisis overleeft, kan de manier waarop een bedrijf zich nu gedraagt grote gevolgen hebben voor de toekomst. Vooral op het gebied van werving en selectie lijkt het virus diepe sporen achter te laten. Zo stelt twee derde van de respondenten in de toekomst liever niet te werken voor een bedrijf dat zich tijdens de coronacrisis amoreel gedraagt. Ongeveer de helft zegt in de toekomst zelfs helemaal niet meer te solliciteren bij zo’n organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat vooral hoogopgeleiden dit erg belangrijk vinden. "U - juist nu - heel bewust zijn van de manier waarop u als organisatie met deze crisis omgaat en hier maximaal transparant over zijn is essentieel," zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. "Ik ben ervan overtuigd dat de werkgevers die zich nu sociaal opstellen en transparant zijn over alle moeilijke besluiten, daar na de crisis de vruchten van zullen plukken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiŽnt beheer van LinkedIn-profiel
 Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
 Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst voor baanverlies in financiŽle dienstverlening groeit met ruim 500 procent
 Werknemer is bang voor baanverlies als gevolg van robotisering
 Pandemie veroorzaakt aanhoudende rem op arbeidsmarkt
 Flexwerkers essentieel om coronacrisis te overleven en economie te redden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiŽnt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (3) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
top10
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Praktische tips voor managen op afstand
Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Cybersecurity: van plan naar executie
Herstel vacaturetrend zet verder door
AAR niet voor watjes
'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
meer top 10