zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijkheid en leiderschap tijdens een organisatiecrisis

Crisis definieert leider (en zijn nalatenschap)

11 mei 2020 - Elke organisatie krijgt weleens te maken met een crisis. Hoewel de COVID-19-crisis ongekend is, zijn crisissituaties altijd onvermijdelijk in een VUCA-omgeving. Of een organisatie goed door een crisis komt, is grotendeels afhankelijk van de maatregelen die genomen worden door het leiderschap. De nalatenschap van een leider is vaak zelfs afhankelijk van hoe hij of zij met een grote crisis omgaat.

De vraag is dan ook: welke kenmerken zijn het belangrijkst om een organisatie door een crisis te leiden? Ryne Sherman, CSO bij Hogan Assessments legt uit.



Persoonlijkheid
Persoonlijkheid kan zowel voorspellen hoe we in leiderschapsposities terechtkomen als hoe effectief we leidinggeven. Decennia aan onderzoek toont aan dat de twee persoonlijkheidskenmerken die het meest geassocieerd worden met effectief leiderschap tijdens een crisis aanpassingsvermogen en ambitie zijn. Tijdens een crisis kijken mensen naar hun leider om te weten hoe te reageren. Leiders met een goed aanpassingsvermogen blijven kalm en stippelen een pad uit, waardoor paniek afneemt en de orde gehandhaafd blijft. Ambitieuze leiders komen in actie en passen zich snel aan de veranderingen van de crisis aan; ze wachten niet tot de crisis uit de hand loopt.

Toenemende stress
Ten tweede gaat elke crisis gepaard met toenemende stress. Zelfs als de leider het van buitenaf niet laat zien, voelt hij of zij de druk. Uit ander onderzoek blijkt dat wanneer mensen onder druk staan, ze hun normale manier van handelen verliezen en beginnen te ontsporen. Een belangrijke manier waarop leiders in een crisis ontsporen, is door het probleem uit de weg te gaan of ervan weg te rennen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ontkennen dat er een probleem is, doen ze net alsof het probleem overdreven wordt of geven ze de oplossing voor het probleem volledig op. Onderzoek toont echter aan dat effectieve leiders stressvolle uitdagingen tijdens een crisis direct te lijf gaan. Ze zijn eerlijk over de omvang van het probleem en voeren zo snel mogelijk verzachtende maatregelen in.

Mededogen
Ten derde blijkt uit onderzoek ook dat effectieve leiders tijdens een crisis mededogen tonen en moeite doen om op de hoogte te blijven van de behoeften van hun medewerkers, klanten, gemeenschappen en partners. Medewerkers, klanten en burgers moeten zich gewaardeerd blijven voelen door hun leiders en ze moeten voelen dat hun zorgen worden aangepakt. Leiders die interpersoonlijke gevoeligheid vertonen en altruïstisch zijn, blijken dan ook effectiever te zijn tijdens een crisis. Ze geven oprecht om hun collega's, hun gemeenschappen en hun kiesdistricten en werken tijdens de crisis als een bindende kracht.
Crises zijn onvermijdelijk, en de beste manier om op een crisis voorbereid te zijn, is om een effectieve leider aan het roer te hebben. Decennia aan onderzoek tonen aan dat de meest effectieve leiders tijdens een crisis zich goed kunnen aanpassen en ambitieus zijn, realistisch zijn over de omvang van het probleem, het probleem direct aanpakken en veel medeleven tonen over hoe de crisis anderen treft.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiderschap in de digitale economie is een vak apart
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 Meer focus op ethisch leiderschap, minder op winst alleen
 Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10