zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leiderschap in de digitale economie is een vak apart

Hebben bedrijfsleiders de juiste mindset om het bedrijf vooruit te helpen?

30 januari 2020 - Uit een nieuwe studie van MIT Sloan Management Review (MIT SMR) en Cognizant, blijkt dat de meeste leidinggevenden wereldwijd geen voeling hebben met wat nodig is om concurrerend te blijven in de digitale economie. De verouderde en ineffectieve leiderschapsbenaderingen van de huidige generatie leiders ondermijnt zelfs de prestaties van de organisatie.

Het onderzoek, gepresenteerd tijdens het World Economic Forum in Davos, is gebaseerd op een onderzoek onder 4.394 internationale leidinggevenden uit ruim 120 landen en bevat onder andere 27 diepte-interviews met leidinggevenden en focusgroepen met toekomstige wereldwijde leiders.



De meest opvallende resultaten:
  • Slechts twaalf procent van de respondenten is het er sterk mee eens dat hun eigen bedrijfsleiders de juiste mindset hebben om hen vooruit te leiden.
  • Slechts dertien procent is het er sterk mee eens dat hun organisatie bereid is te concurreren in toenemende digitaal gedreven markten en economieën.
  • 71 procent van de respondenten is persoonlijk bereid om voorop te lopen in de digitale economie. Dezelfde groep scoort aanzienlijk lager op de vraag of ze pleiten voor het gebruik van machine learning-technologieën in de activiteiten van hun organisaties (50 procent) en bezit niet altijd de specifieke digitale vaardigheden die nodig zijn om voorop te lopen, zoals beslissingen nemen aan de hand van data-analyse (55 procent).
  • Hoewel 82 procent het erover eens is dat de nieuwe leiders digitaal inzicht nodig hebben, is minder dan tien procent het er sterk mee eens dat hun organisatie het juiste leiderschap heeft om te gedijen in de nieuwe digitale economie.
  • 40 procent is van mening dat hun organisatie de nodige stappen zet om robuuste digitale leiderspijplijnen te ontwikkelen.
"Een generatie leiders in grote bedrijven heeft geen voeling met hun personeel, markten en de concurrentie. Wat deze groep leiders tot hun huidige functie heeft gebracht, zal niet langer effectief zijn – tenzij ze snel actie ondernemen," zegt Benjamin Pring, co-auteur van het rapport en directeur van het Centre for the Future of Work bij Cognizant. "Senior executives met verouderde vaardigheden en denkbeelden, dwingen leiders van de volgende generatie, met veel potentieel, om door te gaan op dezelfde manier. Dit schaadt het moreel en het zorgt ervoor dat de organisatie verder afstand neemt van waar de marktvraag naartoe gaat."

Leiderschapsgedrag
De onderzoekers identificeren drie categorieën van leiderschapsgedrag:
  • Eroderend gedrag, of verouderde leiderschapspatronen zoals het vertrouwen op hiërarchie voor invloed, ‘command-and-control’ besluitvorming en rigide strategische planning.
  • Blijvend gedrag, beproefde leiderschapskenmerken en -gedrag, inclusief ethiek, vertrouwen en integriteit.
  • Opkomend gedrag, waaronder digitale kennis en samenwerkingsvaardigheden.
De auteurs waarschuwen dat de primaire leiderschapsuitdagingen in de digitale economie niet worden opgelost door slechts een groep van de bovenstaande drie leiderschapsgedragingen te adopteren, maar dat er nieuwe denkwijzen moeten worden ontwikkeld die dit gedrag ondersteunen, informeren en stimuleren. Zij identificeerden vier verschillende denkwijzen die samen de nieuwe leiderschapskenmerken in de digitale economie vormen en illustreren aan de hand van gegevens en casestudies hoe zij succesvol leiderschap kunnen vormgeven. Deze omvatten: 
  • De mentaliteit van de producent: De mentaliteit van de producent combineert aandacht voor de klant met een focus op analyse, digitale veiligheid, uitvoering en resultaten.
  • Investeerdersmentaliteit: Leiders met een investeerdersmentaliteit streven een hoger doel na dan het rendement voor aandeelhouders.
  • Verbindingsmentaliteit: De verbindingsmentaliteit toont een gevoel voor relaties, samenwerkingsverbanden en netwerken om de effectiviteit van de organisatie te vergroten.
  • Verkennersmentaliteit: Verkenners zijn nieuwsgierig, creatief en opereren goed in onduidelijke situaties. Ze willen voortdurend experimenteren, moedigen het maken van fouten aan en leren door te luisteren naar verschillende meningen.
Het volledige rapport is hier te vinden.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 Digitale transformatie: innovatie heeft sterk leiderschap nodig
 Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's
 Beleggers vinden huidig directiemanagement onvoldoende geschikt voor de toekomst
 
 
reacties
 
Willem  |   | 
4-02-2020
 | 
13:33 uur
12% die vindt dat hun teamleiders de juiste mindset heeft; bijzondere uitkomst. Blijkbaar dus toch ontevredenheid onder het personeel

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10