zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing- en salesmensen zien LinkedIn als waardevol salesmedium

27 december 2017 - 41 procent van de Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken ziet LinkedIn als een waardevol platform als het gaat om het genereren van sales.

Dit blijkt uit een onderzoek van The Social Selling Company, gehouden onder bijna 500 Nederlandse sales- en marketingprofessionals. Tegelijkertijd geeft ruim een derde aan dat zijn organisatie niet snel genoeg inspringt op de steeds digitaler wordende samenleving.


 
Opleidingingsniveau
Opvallend is dat hoe hoger het opleidingsniveau van de persoon, hoe hoger de waarde die wordt gehecht aan LinkedIn in het salesproces. Van de laagopgeleiden ziet slechts een kwart LinkedIn als een meerwaarde, bij professionals die een middelbare beroepsopleiding hebben gevolgd, is dit 39 procent. Onder de hoogopgeleiden hecht maar liefst 43 procent veel waarde aan LinkedIn. "Salesmanagers beseffen steeds meer dat sales niet meer alleen fysiek plaatsvindt, maar steeds meer online, dus ook op social media," aldus Carola van der Linden, directeur van The Social Selling Company. "Daarbij is Social Selling met name geschikt voor B2B-sales. Advies speelt vaak een grotere rol bij business-sales, en dat vraagt om een hoger opleidingsniveau."  
 
Veel missen de boot
Opvallend is dat 36 procent van de ondervraagden zegt dat zijn organisatie zich niet snel genoeg aanpast aan de digitaliserende wereld. "Uit ervaring weten wij dat de meeste bedrijven redelijk traag zijn met het invoeren van innovaties," ldus Van der Linden. "De nieuwe manier van commercie bedrijven vraagt om een bepaalde mindset. Het gaat erom dat u de klant geeft wat hij wil, ook qua content. Pas als hij uw merk en organisatie vertrouwt, omdat u hem op weg helpt, zal hij geneigd zijn iets van u te kopen. Maar dan moet de digitale infrastructuur wel op orde zijn."
Ondanks het feit dat 77 procent van de ondervraagden een toenemende groei ziet in het belang van online verkoop in de zakelijke markt, is 81 procent van mening dat telefonisch contact een belangrijk hulpmiddel blijft in het verkoopproces. Van der Linden: "U kunt Social Selling nooit als een losstaand iets zien. Het is onderdeel van de totale commerciële revolutie die nu gaande is. Tegelijkertijd spelen ‘oude’ communicatiemiddelen hierin een belangrijke rol. Ook het face-to-face-gesprek is nog niet ten dode opgeschreven."
 
Afdelingen samenvoegen
Hoewel marketing en sales traditioneel gescheiden afdelingen zijn die traditioneel niet veel met elkaar van doen hadden, zijn marketeers en commerçanten er steeds meer van overtuigd dat marketing en sales eigenlijk één zijn. 68 procent van de ondervraagden vindt zelfs dat marketing- en sales één afdeling zouden moeten vormen. Van der Linden: "Marketing- en salesactiviteiten overlappen elkaar steeds meer, mede als gevolg van de opkomst van Social Selling. Wat is nog marketing en wat is sales? Het is een dun lijntje. Door afdelingen samen te voegen, maakt u optimaal gebruik van de mogelijkheden."
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn tips voor managers
 Realtime conversatie via LinkedIn nu mogelijk
 Zachte vaardigheden lastig te vinden bij Nederlands talent
 De beste sales professionals zitten twee uur per dag op social media
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
27-12-2017
 | 
10:59 uur
Al meerdere malen hebben we, met intervallen van enkele jaren, geprobeerd 'iets' te doen, 'saleswise', met LinkedIn. Helaas kan LinkedIn hun gepresenteerde reputatie en voorstelling van zaken niet waarmaken. Cijfermatig kloppen de getallen niet en veel is simpelweg een kopie van en kopie van een kopie waardoor er al snel een hijgerig hypen plaats vind zonder degelijke inhoud. Ook wanneer je met (sales) staff in contact en gesprek gaat blijken zowel kennis als inzicht te ontbreken en men meer geďnteresseerd is eigen gelijk en nummerieke aantallen dan strategieën zoals voor sales. Zelfs de presentatie van veel professionals blijken aantoonbaar niet te kloppen en er is ook op bedrijfspresentaties vrijwel geen enkele controle. Door de enorme vervuiling van accounts daardoor ontstaan is linkedIn niet een al te betrouwbaar medium. Helaas.
Gim  |   | 
27-12-2017
 | 
12:50 uur
het is goed dat er pagina's zijn zoals de jouwe. Ik vind het echt leuk om je te bezoeken :)
rc personal trainer  |   | 
17-11-2018
 | 
08:43 uur
linkedin is zo'n krachtig hulpmiddel. ik gebruik het om contact te maken met vrienden en om nieuwe contacten te vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
meer top 10