zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Exportcontrole bij crossborder e-commerce

Crossborder e-commerce is allesbehalve eenvoudig

22 april 2020 - E-commerce moet snel en simpel zijn – ook als die grenzen overschrijdt. Maar hoe valt dat te rijmen met exportcontroles die vaak veel tijd vergen? Een paar tips waarmee u twee op het eerste gezicht onverenigbare zaken toch op efficiënte en effectieve wijze kunt combineren.

De totale online omzet in Nederland bedroeg in 2019 naar schatting 26 miljard euro: een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd is de omzet van webwinkels zelfs met elf procent gegroeid tot circa twee biljoen euro. Opvallend is de verwachte groei in het aantal crossborder aankopen: van vijgtien procent in 2015 naar 25 procent in 2021.


Overigens doen Nederlandse consumenten relatief weinig aankopen over de grens: slechts vier procent van de online omzet gaat naar buitenlandse webwinkels als Amazon en AliExpress. Maar wat is weinig: het gaat altijd nog om vijf miljoen Nederlanders die voor 880 miljoen euro over de grens kopen.
Crossborder e-commerce is allesbehalve eenvoudig. Webshops en consumenten moeten zich bekommeren om logistieke uitdagingen, retouren, douanezaken en betaalprocessen. Als het gaat om B2B e-commerce zijn de problemen voor bedrijven met ervaring in internationale handel minder groot. Niettemin moeten zij hun bestaande bedrijfsprocessen nog steeds aanpassen aan de eisen van het online kanaal.
 
Tijd als bepalende factor
Dat het aanpassen van bedrijfsprocessen aan het online kanaal allesbehalve eenvoudig is, bewijst het voorbeeld van exportcontrole en sanctielijstcontrole. Veel bedrijven zijn ingesteld op de klassieke aanpak met lange onderhandelingsprocessen. Daarbij hebben ze normaal gesproken genoeg tijd om informatie over de (benodigdheden van de) klant  te verzamelen. De controle op sanctielijsten, embargo’s en vergunningsplichten veroorzaakt normaal gesproken geen vertraging in de levering – mits er sprake is van enige softwareondersteuning. Dat kan allemaal parallel lopen met de handels- en logistieke processen.
In de snelle e-commerce-wereld is tijd echter een belangrijke factor. In theorie kan een tot dan toe onbekende klant in een B2B-webshop een dual-use-product zoals een frequentieomvormer selecteren, een afleveradres in het buitenland opgeven en met creditcard betalen. Vooropgesteld dat hij kredietwaardig is, kan hij met slechts enkele klikken een rechtsgeldige koopovereenkomst tot stand brengen. Als dan later blijkt dat er sprake is van handelsrechtelijke beperkingen, kan de verkopende partij deze overeenkomst niet nakomen.
 
Focus of vier thema’s
"Voor exportcontrole is tijd nodig. Ook in e-commerce dient een bedrijf zijn processen zo in te richten, dat er genoeg tijd voor de verplichte controles overblijft," stelt Richard Groenendijk, General Manager van AEB Nederland. De basis daarvoor is een intelligente interactie tussen de systemen die onderdeel uitmaken van de e-commerce oplossing. Dat zijn doorgaans de webshopsoftware en het ERP-systeem en/of CRM-systeem. In dit IT-landschap kan software voor exportcontrole en sanctielijstcontrole eenvoudig worden ingepast. Desondanks moeten bedrijven nog steeds goed nadenken over de volgende vier thema’s:

Controle op sanctielijsten in de webshop
Om aan het EU-recht te voldoen, dient er een controle plaats te vinden ten opzichte van de Consolidated Financial Sanctions List - ook in e-commerce. Direct bij invoer van het adres kunnen deze data op de achtergrond worden vergeleken met de betreffende sanctielijsten.
 
Landen waaraan geleverd wordt
Veel webshops trekken een duidelijke grens als het gaat om de landen waaraan ze leveren. Meestal wordt die grens bepaald op basis van logistieke overwegingen. Maar het is te overwegen om ook landen waartegen handelssancties bestaan, uit te sluiten van levering.
 
Dual-use-producten in het webshop-aanbod?
Mogen goederen die aan exportcontrole onderhevig zijn, überhaupt worden opgenomen in een webshop? In principe mag dat, maar dan zijn wel uitgebreide organisatorische maatregelen nodig om navolging van de EG-Dual-Use-VO 428/2009 te waarborgen. Daartoe behoort ook de check of voor de export van dual-use-producten een vergunning nodig is.
 
Amerikaans re-export recht
Online geldt hetzelfde als offline: als u handelt in Amerikaanse producten die onder EAR-regelgeving (Export Administration Regulations) vallen, geldt daarvoor de relevante Amerikaanse regelgeving. Een overzicht van de controles die verplicht zijn volgens de Amerikaanse exportcontrolewetgeving, is eerder gepubliceerd. Het is verstandig om de hulp in te schakelen van een juridisch specialist in exportcontrolewetgeving.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Forse toename personalisering in B2B e-commerce
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 B2B e-Commerce versnelt internationale groei en digitale transformatie
 70 procent online ondernemingen doet internationaal zaken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10