zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Open- en klikratio’s in de lift

Wederom succes met kleinere campagnes, maar COR grotere campagnes groeit

30 maart 2020 - De gemiddelde open- en klikratio’s van e-mail zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020, die vorige week is gepubliceerd.

De resultaten van de E-mail Benchmark zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief Power BI-dashboard. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken. Bekijk hier de resultaten.


 
Gemiddelde CTO, CTR en CTO gestegen
Uit het onderzoek blijkt dat de Confirmed Open Rate (COR) is gestegen naar 39,3 procent (+1,3 procent). De Click Through Rate (CTR) en de Click To Open rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7 procent (+0,2 procent) en 17,2 procent (+0,4 procent). De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1 procent. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector (+9,1 procent). Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3 procent. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar (+6,6 procent). De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6 procent - maar ook in deze ratio weten energie- en nutsbedrijven het meest te groeien (+6,0 procent).
 
Wederom succes met kleinere campagnes, maar COR grotere campagnes groeit
Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1 procent meer dan gemiddeld. Net als vorig jaar geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Desalniettemin zien we wel een stijging van de COR bij grotere campagnes. Daarmee is de dalende trend van vorige jaren doorbroken. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3 procent. De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en publishingbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36 procent van alle campagnes en goed voor 49 procent van alle verstuurde e-mails.
 
Timing: ‘s ochtends sturen, ‘s middags openen, ‘s avonds klikken
In november en december verstuurden bedrijven, net als vorig jaar, de meeste e-mails. E-mails werden grotendeels verstuurd tijdens kantooruren, zowel voor B2B (80,7 procent) als B2C (63,5 procent). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C). De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden, gemiddeld (COR: 40,1 procent) - zeker voor goede doelen (op vrijdag worden 69,5 procent van hun e-mails geopend). De openratio voor B2B e-mails is het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5 procent). Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9 procent). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6 procent & CTO: 18,1 procent). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4 procent & CTO: 22,4 procent).
 
Openratio op mobiel sterk toegenomen
De openratio op mobiel is sterk toegenomen vergeleken met vorig jaar. De COR’s van mobiel (50 procent) en desktop (50 procent) zijn nu gelijk verdeeld, waar mobiel vorig jaar goed was voor maar 37 procent van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter (CTR: 53 procent) dan mobiel (CTR: 50 procent).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
 Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
 Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Phishing rond coronavirus richt zich nu op thuiswerkers
 96 procent ziet e-mail als grootste bedreiging
 Invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s
 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
meer top 10