zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s

Aantal e-mails dat wordt geopend is niet veranderd door AVG

25 juni 2019 - Ondanks de invoering van de AVG zijn de gemiddelde open ratio’s van e-mails constant gebleven, terwijl de gemiddelde klikratio’s (CTR en CTO) zelfs zijn gestegen. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019, die is gepresenteerd op de DDMA Email Summit.

Voor het onderzoek zijn 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, verstuurd door bijna 3.000 bedrijven, geanalyseerd.


Uit de analyse, uitgevoerd door Vision2B, blijkt dat het aantal e-mails dat geopend is gelijk gebleven is aan vorig jaar (Click to Open Rate (COR) is 38 procent). De Click Through Rate (CTR) en Click to Open Rate (CTO) zijn beiden gestegen, respectievelijk naar 7,3 procent (+0,3 procent) en 16,8 procent (+0,5 procent). De energiebranche heeft met 69 procent de hoogste COR, de goede doelen hebben gezamenlijk de hoogste CTR met vijftien procent en de land- en tuinbouwsector met 29 procent de hoogste CTO. Over de gehele gezien is de land- en tuinbouwsector de grootste stijger binnen alle ratio’s.
 
AVG: bewogen jaar
Diana Janssen, directeur van DDMA: "De komst van de AVG betekende voor veel organisaties dat 2018 een bewogen en intensief jaar was. Het administreren van opt-ins bezorgde veel bedrijven hoofdbrekens. Desondanks zijn de gemiddelde klik- en openratio’s dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen. Iets waar we als Nederlandse sector trots op mogen zijn. Dit onderzoek laat zien dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is en blijft om met klanten te communiceren en werkelijke betrokkenheid te genereren."
 
Omvang: meer succes met kleine campagnes
Campagnes van een kleine omvang (500 - 1.000 mails) worden 10 procent meer geopend (COR). Het lijkt erop dat deze campagnes beter zijn toegesneden op hun publiek en relevanter zijn voor de lezer. Campagnes met een omvang van 1.000 - 5.000 mails komen met 35 procent het meest voor. Hoe groter de campagnes zijn, hoe lager de gemiddelde open- en klikratio’s.
 
Frequentie: aantal campagnes is gedaald
Bedrijven die een tot tien campagnes per jaar versturen, hebben de beste open- en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44 procent een tot tien campagnes per jaar. 35 procent verstuurde tussen de elf en 50 campagnes en 21 procent verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar. Het gemiddelde aantal verstuurde campagnes per bedrijf is sterk gedaald naar van gemiddeld 63 naar 50 campagnes per jaar. Veruit de meeste e-mailcampagnes worden verstuurd door mediabedrijven en retailers. Samen zijn ze goed voor 41 procent van alle campagnes.
 
Timing: ‘s ochtends versturen, ‘s middags openen
76 procent van alle campagnes werd verstuurd tijdens kantooruren. E-mails worden het meest geopend in de middag om 16.00, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. 08.00 uur ‘s ochtends is veruit het meest populaire verzendmoment van de week, vooral voor e-commercebedrijven (64 procent van hun campagnes gaan er op dat tijdstip uit). Op zondag worden mails beduidend minder geopend. De maand mei zorgt voor een lichte dip in de klikratio’s, net als vorig jaar.
 
Technieken: responsive design en dynamische content meest gebruikt
De benchmark laat zien dat het gebruik van nieuwe technieken de open- en klikratio’s verbeteren, in het bijzonder voor mobiel gebruik. Zo verhoogd een gepersonaliseerde onderwerpregel de open ratio’s (COR) gemiddeld met tien procent en worden campagnes met dynamische content veertien procent meer geopend op mobiel. Toch wordt de gepersonaliseerde onderwerpregel door slechts acht procent gebruikt, wat wel meer is dan vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 89 procent, gevolgd door dynamische content met 41 procent. De branches die deze technieken het meest inzetten zijn horeca, telecom en FMCG.
 
Mobiel gebruik: buiten kantooruren is mobiel populairder
Van alle campagnes wordt 37 procent geopend op een mobiel apparaat en 63 procent op een desktop. De top drie branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn horeca (54 procent), e-commerce (51 procent) en retail gemixt (zowel on- als offline, 49 procent). FMCG heeft grootste toename in aantal mobiele kliks (47 procent). E-mailcampagnes verstuurd buiten kantooruren worden vaker geopend op een mobiel. Op werkdagen worden de meeste mails op een mobiel geopend in de avonduren tussen 17.00 en 21.00 (48 procent). In het weekend piekt het aantal opens in de ochtend tussen 06:00 en 08:00 (52 procent).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salarisverwerker loopt hoog risico op overtreding AVG
 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 BKR roept op tot gesanctioneerde uniforme digitale identificatiemethode
 Kwart werknemers heeft nog geen AVG-bedrijfsbeleid ontvangen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10