zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bezoekers zakelijke evenementen blijven thuis uit angst voor Corona-virus

Live-events zet u in handomdraai om in webinars

9 maart 2020 - Nu het aantal Corona-besmettingen toeneemt, neemt de interesse om deel te nemen aan beurzen, seminars of andere zakelijke evenementen af. Vorige week werd Mobile World Congress in Barcelona al afgelast, sindsdien wordt het ene na het andere live-evenement gecanceld. Sommige organisaties verbieden medewerkers zelfs om nog deel te nemen aan externe events.

Veel van deze gelegenheden zijn prima te vervangen door webinars. Wanneer wel en in welk geval juist niet? En hoe pakt u dat aan? Lewis geeft antwoord.



1. Beoordeel of onderwerp geschikt is voor webinar
Veel zakelijke evenementen draaien om kennisoverdracht en daarvoor hoeven deelnemers niet per se fysiek aanwezig te zijn. Als het gaat om een productlancering, is het soms wel beter dat in het echt te doen. Dat geldt vooral voor luxeproducten; een parfum moet u in het echt beleven, dat lukt niet via een webinar. Maar een nieuw model smartphone, die kunt u prima virtueel lanceren.

2. Beoordeel welk platform het beste bij u past
Er is een groot aanbod aan webinartools met uiteenlopende eigenschappen die passen bij verschillende behoeftes. Denk goed na over wat u wilt bereiken. Zoekt u interactie? Dan is een live webinar met ingebouwde chat- of Q&A-functie geschikt. Wilt u juist alleen maar zenden? Dan kun t u prima vooruit met een vooraf opgenomen YouTube-uitzending. Wilt u juist live-moment pakken voor een grote groep mensen? Denk dan aan vooral ook Facebook Live. LinkedIn lanceerde onlangs ook een live video tool.

3. Een webinar presenteren is anders dan presenteren in een zaal
Als u daadwerkelijk aan de slag gaat een webinar, houd er dan rekening mee dat het presenteren voor een virtueel publiek heel anders is dan voor een (volle) zaal. U  praat tegen een camera, ziet totaal geen interactie voor uw ogen gebeuren en er praat niemand direct terug. Over het algemeen vinden deelnemers van een webinar het ook spannend om een vraag te stellen. Zorg daarom ook altijd voor wat vooraf opgestelde vragen. U  ‘faket’ dan als het ware wel uw Q&A, maar het moedigt anderen aan om ook een vraag te stellen. Kortom, u moet er wel tegen bestand zijn dat u uw publiek niet in de ogen kan kijken. 

4. Plankenkoorts is bij een webinar niet nodig
Als u het juist spannend vindt om voor een volle zaal te presenteren, biedt een vooraf opgenomen webinar juist uitkomst. U kunt uitgebreid scripten, oefenen en als het niet naar uw zin is, doet u het gewoon opnieuw. Een nadeel bij een vooraf opgenomen webinar is uiteraard wel dat het iets lastiger is om live vragen te beantwoorden.

5. Een opgenomen webinar is automatisch deelbare content
Hebt u een mooie database opgebouwd waar u content mee kan delen? Mooi! Want een opgenomen webinar is uitstek goede content om te delen met deze groep. En waarom zou u deze content dan ook niet meteen breder uitzetten via bijvoorbeeld een (paid) social media campagne? Het volgen van een webinar is altijd laagdrempeliger dan het bijwonen van een live-event.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 88 procent verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata
 Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen
 Haal in vier stappen het maximale uit uw softwaregebruik
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Over duurzaamheid gesproken
 Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips
 De meest trendy bestemming voor een meeting of event: Brooklyn
 Zes tech-voorspellingen voor het nieuwe jaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Hoe maak je geweldige onderwerpregels: 40 voorbeelden [white paper]
In dit white paper van Spotler vind je een verzameling van 40 onderwerpregels waar je gegarandeerd mee opvalt in de inbox van je ontvangers. Daarnaast krijg je do's en don'ts van onderwerpregels en leer je hoe je deze het beste kunt testen. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
reacties
Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector (1) 
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie' (1) 
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
top10
Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
Van data-verzamelaar naar een data-gedreven bedrijfsmodel
Een op drie werkenden vindt baan saai
Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
Eén op de drie ongetrainde medewerkers vormt risico voor de veiligheid
Door op te komen voor LGBTQ+-inclusie ontstaan betere bedrijven en samenlevingen
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie'
Thuiswerken zorgt voor afname in complimenten over werkprestaties
Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur
meer top 10