zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Volop aandacht voor het menselijk kapitaal

Werkgever biedt vaker opleidingen en ontwikkelmogelijkheden aan

20 februari 2020 - De komende twee jaar zullen elf ontwikkelingen binnen HR, mobiliteit en employability een sterke nadruk leggen op de ontwikkeling en het behoud van menselijk kapitaal in bedrijven en organisaties. Door de schaarste op de arbeidsmarkt, nieuwe wetgeving en een reeks nieuwe arbeidsmarkttools groeien de noodzaak en de mogelijkheden om talenten beter te benutten.

 Dat is de kernboodschap in de whitepaper Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en employability dat deze week is gepubliceerd door Intelligence Group, Arbeidsmarktkansen.nl en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.


De afgelopen jaren hebben we geweldige tijden op de arbeidsmarkt beleefd, met een structurele daling van de werkloosheid en -vanuit werknemersperspectief een echte werknemersmarkt. De werkzame beroepsbevolking telt voor het eerst meer dan negen miljoen personen. Een absoluut record. Maar in de tweede helft van 2019 is er een einde gekomen aan de structurele groei en wisselen maanden met kleine plusjes en minnen elkaar af. De meeste voorspellingen voor 2020 zeggen dat komend jaar de werkloosheid voor het eerst sinds 2014 weer licht zal groeien.
 
Schaarste en tekorten
Tussen grote schaarste en tekorten op de arbeidsmarkt enerzijds, zien we anderzijds dat werkgevers de flexschil wat verkleinen (effect WAB). Tegelijkertijd investeren werkgevers steeds meer in het behoud van eigen medewerkers (retentie) en wordt er op slimme manieren gebruik gemaakt van jobcrafting om banen anders in te delen zodat de schaarste te lijf kan worden gegaan. Ook coaching, of het nu job-, life-, vitaliteits- of een andere vorm van coaching is, wordt steeds meer ingezet om mensen langer (gezond) werkzaam te houden en verloop tegen te gaan. Ook de grote verzekeraars (NN, Aegon, Achmea, A.S.R) bieden hun klanten inmiddels coaching-apps aan op het gebied van gezondheid, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.
 
Werkgeluk
Er is meer aandacht voor werkgeluk en de werkplek. De focus op harde skills en diploma’s maakt plaats voor een bredere benadering van wat mensen willen en kunnen. Sommige organisaties vragen geen CV meer of hebben zelfs het hele sollicitatieproces geschrapt. Ook sociale diensten proberen met de inzet van slimme tooling mensen op creatievere manieren te matchen aan vacatures.
Opleidingen, ontwikkeling, een jaarlijkse Loopbaan-APK en maatwerktools om mensen in beweging te krijgen zullen steeds vaker worden aangeboden. Alles bijeen helpt dat om de bestaande beroepsbevolking effectiever in te zetten en daarmee iets te doen aan de kwalitatieve en kwantitatieve tekorten op de arbeidsmarkt.

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managen complexiteit cloudomgeving ontstijgt menselijke capaciteiten
 Meerwaarde creŽren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
 De menselijke kant van de digital workplace: meer dan alleen productiviteit
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10