zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De ingrediënten voor snellere duurzame innovatie

Hoe kunnen managers sneller én duurzamer innoveren?

7 februari 2020 - Bedrijven moeten steeds sneller reageren op sociale en technologische veranderingen. Om zich te onderscheiden, moeten ze duurzamer opereren dan de concurrentie. Innovaties op de gebieden van klantbeleving, mobiliteit, logistiek en productie zullen ondertussen grote invloed hebben op de bestaande business. Hoe kunnen managers sneller én duurzamer innoveren?

Vrijwel iedereen ziet het belang in van innovatie. Maar de businessbehoeften staan nogal eens tegenover de IT-behoeften," zo zegt Jeroen Hanekamp, General Manager van DELMIA Quintiq, een merk van Dassault Systèmes. "Terwijl CIO’s om strategische redenen digitale transformaties over de volledige breedte proberen door te voeren, willen businessmanagers juist zo snel mogelijk toegang tot nieuwe applicaties en online diensten," begint hij zijn uitleg. "Het was het belangrijkste onderwerp van een aantal rondetafelgesprekken tijdens de CIO-dag eind vorig jaar. Om dit in goede banen te leiden, zijn corporate governance en beveiliging twee belangrijke vereisten. Dat geldt voor de interne organisatie maar beter nog voor de gehele betrokken keten."



Digitale transformatie van supply chains
Snellere en duurzame innovatie vraagt dus om de digitalisering en optimalisering van de volledige toeleveringsketen. "Digitale transformatie maakt interne multidisciplinaire samenwerking mogelijk, evenals samenwerkingen met ketenpartners en innovatieve klanten," noemt Hanekamp als reden. "Optimalisatie van afzonderlijke bedrijfsprocessen leidt daarentegen slechts tot incrementele verbeteringen. Het digitaliseren van de volledige waardeketen biedt de middelen voor de ontwikkeling van onderscheidende klantervaringen en verstorende bedrijfsmodellen."

Drie pijlers van duurzame innovatie
Om dat te kunnen doen, is eerst een overzicht nodig van wat managers zien als innovatie en toegevoegde waarde. Daarom vroeg Dassault Systèmes voorafgaande aan de CIO Day aan 154 C-level managers in Europa en de Verenigde Staten hoe ze dat aanpakken. "Uiteindelijk blijken managers het zelf onder te verdelen in drie categorieën," zegt Hanekamp. "Namelijk innovatie van producten en dienstverlening, ontwikkeling van huidige en toekomstige medewerkers, en duurzame bijdragen aan milieu en samenleving."

Duidelijke succesfactoren
Maar ondertussen zijn uitdagingen en risico’s voor het ontwikkelen van deze domeinen de laatste jaren toegenomen. "En dan vooral voor grote bedrijven die minder wendbaar zijn," zegt hij. Wel weten managers heel goed wat ze willen meten, zo merkt Hanekamp op. "De uitkomsten van het onderzoek op de vraag over wat managers als succesfactoren zien, onderstrepen dat. Zo antwoordde 49 procent van de ondervraagden dat ze de behoefte en wensen van klanten als kritische succesfactor zien, en 46 procent ziet dit als belangrijk. Digitale transformatie is voor 45 procent van de ondervraagden een kritische succesfactor, en voor 50 procent is het belangrijk," somt Hanekamp op. Digitale transformatie is volgens hem daarnaast niet langer slechts een trend. "De reikwijdte van dergelijke projecten wordt inmiddels namelijk al uitgebreid naar de gehele supplychain," zegt hij. Winstgevendheid, naleving van de regelgeving en duurzaamheid volgen op de lijst van succesfactoren.

Producten en diensten als gepersonaliseerde ervaringen
Dergelijke doeleinden voor product- en diensteninnovatie vragen om gepersonaliseerde ervaringen. "Mensen verwachten dat bedrijven in staat zijn om in korte tijd te reageren op individuele behoeften, met flexibel te configureren ontwerp- en 3D-printoplossingen", noemt Hanekamp als voorbeeld. "Ze willen het ontwerp en de specificaties van producten en diensten beïnvloeden en deze vervolgens zo snel mogelijk gebruiken. Dassault Systèmes biedt met zijn 3DEXPERIENCE-platform bijvoorbeeld de mogelijkheid voor alle betrokken partijen om multidisciplinair samen te werken, ook met innovatieve klanten. Het gevolg is dat bedrijven duurzame innovaties sneller op de markt krijgen."

Damen en Lightyear
Hanekamp noemt twee voorbeelden van duurzame innovatoren. "Allereerst is er de wereldwijd opererende Damen Shipyards Group. Zij zetten het 3DEXPERIENCE-platform en verticale oplossingen in om de samenwerking tussen tweeëndertig werven en negenduizend medewerkers te verbeteren voor snellere innovatie," vertelt hij. "Via hetzelfde platform coördineert Damen ook de ontwikkeling van duurzame veerboten en multifunctionele werkboten in het Europese NAVAIS-project." De tweede innovator die Hanekamp noemt is Lightyear. "Dat is een bedrijf in Helmond dat een gezinsauto op zonne-energie heeft ontwikkeld, in veel kortere tijd dan andere autofabrikanten."

Talenten vinden en binden
De laatste succesfactor waar Hanekamp op ingaat is de kennis, ervaring en inzet van alle medewerkers. "Dit wordt de komende jaren cruciaal. Ondanks de verdere digitalisering, automatisering en robotisering van processen blijven mensen een belangrijk verschil maken. Van de ondervraagde C-level managers denkt 98 procent dat de ontwikkeling van de medewerkers en nieuwe talenten cruciaal of belangrijk is voor de toekomst van hun bedrijf." Vooral millennials willen volgens Hanekamp een zichtbaar duurzame bijdrage leveren aan de wereld. "Zij werken het liefst voor bedrijven met een maatschappelijk verantwoorde missie en strategie. Bedrijven die hier onvoldoende op inspelen, zullen meer moeite hebben talenten te vinden en te binden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Productie met een 2020-visie
 Digitale transformatie: innovatie heeft sterk leiderschap nodig
 Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
 Nederlandse bedrijven zien Brexit en energietransitie vooral als kans
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10