zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale transformatie: innovatie heeft sterk leiderschap nodig

‘Wat is uw superkracht?’

25 november 2019 - Het gaat steeds beter met de Nederlandse economie. De digitale transformatie is op handen en er komen steeds meer banen bij. Om als bedrijf relevant te blijven, is het van belang dat u innoveert. Toch blijkt dat het opzetten van een innovatieve organisatie nog niet zo eenvoudig is.

 


Onno Tjeerdsma, Regional Vice President Northern Europe van Salesforce Platform, vertelt waarom innovatie sterk leiderschap nodig heeft.  Tjeerdsma:  "De innovatieve mindset op de werkvloer die u nodig hebt om als organisatie te innoveren, is niet makkelijk te realiseren", zegt Onno Tjeerdsma. Volgens hem zijn er drie belangrijke stappen die een organisatie nemen om een meer digitale mindset te krijgen. Alle drie kunnen ze de digitale transformatie stimuleren. 
 
Renoveren: in deze mindset ligt de focus op het efficiënter maken van het huidige bedrijf. Dit betekent vaak een saus van nieuwe technologie over de oude bedrijfsprocessen gooien. Zie het als een oud huis dat u renoveert. U behoudt de basis en met nieuwe technieken en energiezuinige maatregelen kunt u het huis beter maken. Maar u komt nooit tot het niveau van een nieuwbouw-nulenergiewoning.
 
Evolueren: Hier kijkt u naar de bedrijfsprocessen: Hoe verlopen die vandaag? Staat de klant – en de customer journey - inderdaad centraal? Krijgen de werknemers de juiste prikkels en beloningen en staan de neuzen in dezelfde richting? Hoe zit het met technologie om de visie uit te voeren?
 
Volledige transformatie: in deze fase en mindset creëert u totaal nieuwe business. Een goed voorbeeld is Marriott dat van een klassiek hotel- en horecabedrijf transformeerde tot een bedrijf dat een end-to-end reiservaring aanbiedt.
 
‘Wat is uw superkracht?’
Bovenstaand stappenplan klinkt vast simpel, weet Tjeerdsma. "Ik kan het nog eenvoudiger maken. Om succesvol te zijn, start u gewoon bij uw kerncompetentie (één van mijn favoriete tips: Start with WHY). Wat onderscheidt u van anderen in de sector?
Veel bedrijfsleiders hebben nog een mentaliteit uit de vorige eeuw (de derde industriële revolutie). Tjeerdsma: "Ze willen producten sneller, beter en goedkoper maken. In het huidige klimaat, de vierde industriële revolutie, is dat anders. Daar staat het creëren van waarde via de beste klantervaring centraal. Bewuste bedrijfsleiders realiseren snel dat hun ‘superkracht’ hun eigen mensen en bedrijfscultuur zijn. Hun medewerkers zijn capabel en hebben kennis om succesvol te zijn. Maar ze kunnen morgen gewoon vertrekken naar een andere sector en daar net zo succesvol zijn. Dus waarom blijven bedrijven vasthouden aan de gedachte dat ze enkel in hun sector succesvol kunnen zijn?"
Tjeerdsma geeft als tip om dan ook te proberen om een grensoverschrijdende mindset te hebben. "Kijk naar een geheel nieuwe value chain. Kijk bijvoorbeeld naar Amazon: vroeger een gewone webwinkel. Nu halen ze meer omzet uit hun cloudservices met AWS en lanceren ze wereldwijd een nieuw winkelconcept: Amazon Go is een winkel waar geen kassa’s meer zijn en u via de Amazon Go-app de winkel binnenstapt, u boodschappen doet en naar buiten wandelt. De betaling gebeurt rechtstreeks via de app. Of kijk naar Netflix, dat uitgroeide van een postorderbedrijf voor videoverhuur tot een van de belangrijkste streamingdiensten van video online."
 
‘Weg met de belemmeringen van innovatie’
Tjeerdsma: "De mensen op de werkvloer die uw bedrijf maken tot wat het is, zijn ook vaak de mensen die zeggen: ‘Zo doen we het nu. Het werkt. Dus waarom veranderen?’ Dit wordt meestal nog versterkt door KPI's die interne maatregelen belonen in plaats van een succesvolle klantervaring. Die belemmeringen moeten eruit. Om te innoveren, moet u dus in eerste instantie de juiste vragen stellen. Vraag aan uw klanten wat zij belangrijk vinden, wat zij als ‘succes’ zien. En wellicht moet u dan ook het beloningssysteem herzien zodat het (vastgeroeste) gedrag van uw team helemaal is afgestemd op het succes bij de klanten."
 
‘Innovatie heeft sterk leiderschap nodig’
 "Eén ding is innovatie zeker niet", zegt Tjeerdsma. "Het gaat niet over het opzetten van een innovatiecentrum op een hippe campus of trendy kantoorgebouw voor start-ups, vol met slimme mensen. Als zo’n ‘innovatietempel’ niet gekoppeld is aan klantensucces of de rest van het team, dan werkt het gewoon niet. Innovatie moet beginnen en gedragen worden door de hoogste regionen van een bedrijf: de CEO en de Raad van Bestuur. Zij moeten het elke dag uitstralen en op een strategische manier over innovatie nadenken. Waarom? Omdat de klant dit vraagt. Tal van rapporten geven het aan: consumenten zullen meer dan waarschijnlijk van merk veranderen als een bedrijf niet op hun behoeften anticipeert. Dus als een bedrijf niet innoveert, doet het zelfs niet de meest fundamentele taak om de behoeften van zijn klanten correct in te vullen.
Innovatie vraagt dus om duidelijk leiderschap. Leiderschap dat de neuzen in dezelfde richting krijgt en ook de echte superkrachten herkent. Dan pas is een bedrijf in staat om sneller de volgende innovatie te ontdekken. Dan ziet u sneller de mogelijke kansen op uw pad en kunt u in de vierde industriële revolutie succesvol zijn."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
 70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
 Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale transformatie is topprioriteit voor bedrijven
 Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
 Innovatie als tool om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen
 Bedrijven lopen achter op schema digitale transformatie
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer
Tips voor 50-plussers: zo komt u snel aan een baan!
Wat is As-a-Service nu ècht?
Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
Risico cyberaanvallen grotere kopzorg voor bedrijven dan krappe arbeidsmarkt
Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
Een op vijf luncht het liefst alleen
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
meer top 10