zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert

Technologie verandert de manier van werken snel

6 februari 2020 - De meerderheid van de Nederlandse werknemers (52 procent) denkt dat werkgevers AI en andere technologie gaan benutten om de werkervaring te verbeteren. Slechts negentien procent van deze werknemers is bezorgd dat technologie, zoals AI en robotica, hun functie gaat overnemen.

Deze positieve kijk op de impact van technologie komt naar voren in het Future of Work-rapport van Ricoh. Dit onderzoek gaat na in hoeverre technologie, samenwerking en duurzaamheid voorop moeten staan voor een succesvolle toekomst voor bedrijven. Het rapport is gebaseerd op onderzoek bij 3000 Europese werknemers.



Veranderende manier van werken
Positief voor de werkgevers is dat bijna drie kwart (72 procent) van de Europese werknemers aangeeft meer te willen bijdragen aan de prestaties van hun organisatie. Technologie gaat dit mogelijk maken, doordat tijdrovende administratieve functies automatisch kunnen gebeuren. Werknemers kunnen zo meer focussen op zaken die er echt toe doen.
Maurits Aalders, Marketing Director bij Ricoh Nederland: "Door samen te werken met machines kunnen werknemers zich niet alleen richten op interessantere taken. Het verandert ook de manier waarop we samenwerken. Met de vereiste kennis en vaardigheden voor het werk van de toekomst zullen werknemers niet alleen productiever zijn, maar ook creatiever. De grotere samenwerkingsmogelijkheden, dankzij de integratie van technologie, spelen hierbij een grote rol."

Technologie is geen wondermiddel
83 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers verwacht van hun werkgever tools om beter samen te werken met hun collega’s, ongeacht hun locatie. Deze tools zorgen voor meer flexibiliteit en het benutten van vaardigheden. "De behoefte aan werk uitgevoerd door mensen zal niet verdwijnen. Werkgevers moeten begrijpen dat technologie geen wondermiddel is om winst te boeken. De relatie tussen mens en machine kan alleen haar vruchten afwerpen als de werknemers van het begin af aan betrokken worden bij de nieuwe manieren van werken," zegt Aalders.

Communicatie en training
Nu technologie de manier waarop we werken snel verandert, moeten werkgevers voor de tools en training zorgen om het maximum te halen uit hun werknemers. 69 procent van de Europese werknemers vindt dat de beste werkgevers investeren in digitale technologieën om de personeelsvaardigheden te vergroten. Daarbij vertrouwt 60 procent van deze werknemers dat hun werkgever zal investeren in technologie om in te spelen op de personeelsbehoeften van de toekomst. Dat geeft aan hoezeer de kijk op technologie op het werk de voorbije jaren is geëvolueerd.
Slechts 26 procent van de werknemers in Nederland zegt echter dat hun werkgever een strategie heeft om technologie, zoals AI en robots, te integreren op het werk en hierover communiceert met de werknemers. Dit benadrukt het belang van communicatie en training om de medewerkersbetrokkenheid en de bedrijfstrouw te vergroten.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
 Emotionele intelligentie: vraag verzesvoudigt door AI en automation
 Vier manieren waarop AI uw leven makkelijker en veiliger maakt
 Nemen robots met AI straks de aarde over, inclusief uw baan?
 
 
reacties
 
Harry - CW en Partners  |   | 
6-02-2020
 | 
19:29 uur
Ik vermoed dat er veel banen zullen verdwijnen. Maar hopelijk komen er ook nieuwe voor in de plaats. Misschien dat er meer een verschuiving naar tech-banen en programmeer-functies gaat, maar er zullen altijd banen blijven.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10