zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijke waarde van flexwerk voor jongeren ontbreekt in advies commissie Borstlap

Flexibele arbeid is dé manier om cv op te bouwen voor jongeren

29 januari 2020 - Vorige week werd het langverwachte rapport van de commissie Borstlap over de toekomst van werk gepresenteerd. Het is opmerkelijk dat in het advies over de toekomst van de arbeidsmarkt, de bijdrage van flexwerkende jongeren op de werkvloer ontbreekt, zo merkt YoungCapital op.

"Zoals gebruikelijk wordt de jongerenpopulatie genegeerd," zegt Bram Bosveld, oprichter van YoungCapital. "Flexwerkers worden geassocieerd met 'slecht opgeleide mensen in laagproductieve banen met geringe sociale bescherming', aldus de commissie in voorgaande berichtgeving. Nooit gaat het over opgeleide flexwerkende jongeren en hun belangrijke maatschappelijke bijdrage. Wij bemiddelen jongeren al twintig jaar naar een (bij)baan om ze ervaring op te laten doen en op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de arbeidsmarkt. Hiervoor hebben zij flexibiliteit en ruimte nodig, om talenten te ontdekken en uiteindelijk een cv op te bouwen. Dit zijn aspecten van flexibel werk waar de commissie geen rekening mee houdt in het rapport."



Flexibiliteit biedt uitkomst
Een van de adviezen van de commissie is het terugbrengen van de flexibele uitzendtermijn naar 26 weken. "Het terugdringen van de uitzendtermijn is alleen begrijpelijk voor mensen die structureel in een uitzendbaan blijven hangen, ook ver na hun studie,"zegt Bosveld. "Maar voor jongeren stimuleert de korte termijn juist het jobhoppen en de daarbij behorende onzekerheid. Een vast contract is voor een bijbaan namelijk niet aan de orde, maar een flexibel uitzendcontract zorgt hier wel voor toegevoegde waarde en heeft zelfs de voorkeur." Uit eerder onderzoek van YoungCapital en de Universiteit Utrecht blijkt namelijk: hoe jonger de jongeren, hoe minder geliefd het vaste contract. Nog geen 28 procent van de jongeren tussen zeventien en 21 jaar ziet een vast contract als ideaal. Een groot deel van de jongeren geeft aan simpelweg de opties open te willen houden.

Kennismaking met de arbeidsmarkt
De flexibiliteit van een uitzendbaan biedt jongeren de kans om ervaring op te doen binnen verschillende banen, branches, maar ook binnen verschillende bedrijven waar ze anders moeilijk binnenkomen. "Wij hebben dagelijks 20.000 jongeren aan het werk die deze manier van werken gebruiken als eerste kennismaking met de arbeidsmarkt. Die zichzelf leren kennen, leren werken, kennis en ontwikkeling vergroten en coaching en training krijgen om te groeien. Daarnaast biedt de flexibiliteit hun de mogelijkheid om hun privéleven in te vullen zoals ze dat zelf wensen," zegt Bosveld.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community
 Gebrek aan personeelsmanagementstrategie leidt tot verloop in flexibele workforce
 'Flexibele workforce heeft onvoldoende kennis en vaardigheden in huis'
 Jonge werknemers zien flexwerk als kans
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10