zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer

29 augustus 2018 - Met een vierde plek in het rijtje van meest gebruikte communicatiemiddelen op de werkvloer wint WhatsApp, na email, mobiele en vaste telefoon, terrein. Vooral millennials gebruiken de app om contact te onderhouden met collega’s en zakelijke relaties.

Ondanks de populariteit van deze zakelijke communicatietool zorgt het gebrek aan gedragsregels ook voor wrijving op de werkvloer. Het is zelfs zo dat 46 procent van werkend Nederland het liefst direct uit zakelijke WhatsApp-groepen stapt. Tele2 deelt, op basis van onderzoek onder ruim 1500 werkgevers en werknemers tussen de achttien en 65 jaar, drie gedragsregels die het app-contact met collega’s kunnen verbeteren.


 
Zat er maar een Out of Office op WhatsApp
Email is nog steeds hét communicatiemiddel dat op de werkvloer het liefst wordt gebruikt, gevolgd door de telefoon (vast en mobiel). Ook voicemail, sms, LinkedIn en Skype zijn populair bij werkend Nederland. Opvallend is het gebruik van WhatsApp op de werkvloer. Slechts een kwart zit tegenwoordig niet in een werkgerelateerde app-groep. Ondanks de populariteit van dit communicatiemiddel beschikken weinig organisaties over gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer, waardoor collega’s zich regelmatig aan elkaar storen. Collega’s die buiten werktijd van alles delen in de werk-appgroep wekken het meeste irritatie op (41 procent), gevolgd door collega’s die overal op reageren, altijd het laatste woord hebben of communiceren met veel hoofdletters en uitroeptekens. Als gevolg hiervan zijn veel werknemers en werkgevers de appgroep liever kwijt dan rijk. En ondanks dat 43 procent van werkend Nederland de meldingen van berichten in de werk gerelateerde appgroepen al regelmatig ‘dempen’, snakt zelfs bijna één derde van de werknemers naar een Out of Office-reply op de app.
 
Ondanks irritatie toch verbondenheid
Ondanks een behoorlijke dosis irritatie, blijkt zakelijk WhatsApp-contact met collega’s toch ook aantoonbaar bevorderlijk voor de onderlinge relaties. De app zorgt in bijna de helft van de gevallen voor een betere band tussen collega’s. Bovendien heeft 50 procent van de ondervraagden sinds deelname aan de werkgerelateerde WhatsApp-groep een betere verstandhouding met het team. "Er is sprake van een haat-liefde verhouding", concludeert Barry Wissink, directeur Tele2 Zakelijk. "Hoe geliefd WhatsApp ook is, als gevolg van de ergernissen, verlangen we naar een Out of Office-reply op de tool. Dit gaat zelfs zo ver dat 54 procent van de werkgevers het liefst direct uit de zakelijke WhatsApp groepen wil stappen, net als 37 procent van de werknemers. Zakelijke inzet van WhatsApp lijkt ingegeven door de gewoonte vanuit privégebruik en wint snel terrein. Maar niet iedereen is hiervan gediend. Het is duidelijk dat zowel werkgever als -nemer moet aftasten hoe deze nieuwe vorm van bereikbaarheid iets toevoegt." Tele2 moedigt zakelijk werkend Nederland aan om met elkaar in gesprek te gaan over duidelijke regels voor het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen op de werkvloer. Want zonder duidelijke spelregels, ligt irritatie op de loer.
 
Gouden gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer
In bedrijven waar (ongeschreven) WhatsApp-regels gelden, kwamen onderstaande drie gedragsregels als winnaar uit de bus.
 
1.Geen privéberichten delen in zakelijke app-groep
 
2.Niet een enkele collega aanspreken in de zakelijke app-groep, zoals bv.bij felicitaties.
 
3.Alle informatie in één bericht plaatsen, niet in separate berichten
 
Lees hier de WhatsApp opschoontips die Tele2 eerder presenteerde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
 Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
 'Flexibele workforce heeft onvoldoende kennis en vaardigheden in huis'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor uw sollicitatie via social media
 Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 Nederlander krijgt 65 berichten per dag via WhatsApp
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
meer top 10