zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid

Werknemersbetrokkenheid staat in 2020 bij HR-teams hoog op de agenda

15 januari 2020 - Elk jaar is het weer een heikel punt: het functioneringsgesprek. Niet alleen medewerkers krijgen het warm van hun aanstaande beoordeling, ook managers breekt het zweet uit bij de gedachte aan ingewikkelde feedbackformulieren en tijdrovende gesprekken. Zonde, want beoordelingsprocessen spelen een belangrijke rol bij de werknemersbetrokkenheid.



Dat blijkt uit internationaal onderzoek van intuo by Unit4 onder 104 bedrijven en een analyse van gebruikersdata.


  Drijfveren werknemersbetrokkenheid
Werknemersbetrokkenheid staat in 2020 bij HR-teams hoog op de agenda. Maar liefst 66 procent van de teams gaf aan het komende jaar werknemersbetrokkenheid als speerpunt te hebben. Niet gek, want een hoge werknemersbetrokkenheid draagt onder andere bij aan de bedrijfsgroei en winst per medewerker. Toch blijkt het in de praktijk lastig de betrokkenheid van medewerkers naar een hoger niveau te tillen, omdat elk bedrijf zijn eigen cultuur kent en er geen one-size-fits-all oplossing is. Uit onderzoek van intuo blijkt wel dat er een aantal belangrijke drijfveren van betrokkenheid zijn: zo blijkt werkplezier van grote invloed (73 procent) op werknemersbetrokkenheid, evenals gedeelde waarden (64 procent) en de behoefte van medewerkers om zich in te zetten als ambassadeur van de organisatie (60 procent).
 

Belangrijke rol beoordelingsprocessen
Een gedeelde basis en werkplezier zijn dus van grote waarde voor de betrokkenheid van medewerkers, maar niet zo eenvoudig te beïnvloeden. Toch hoeft u niet direct heel de cultuur onder handen te nemen, wanneer u de verbondenheid van medewerkers wilt boosten. Het onderzoek laat namelijk zien dat beoordelingsprocessen een belangrijke rol spelen bij het verhogen van de werknemersbetrokkenheid. Hoewel veel bedrijven kiezen voor een (half)jaarlijks functioneringsgesprek voor het beoordelen van werknemersprestaties, blijkt dat dit het engagement niet ten goede komt. Van de onderzochte bedrijven die laag scoren op betrokkenheid werkt 44 procent volgens deze traditionele processen, terwijl bedrijven die hoog scoren op betrokkenheid vooral werken met hybride beoordelingsprocessen (56 procent). Daarbij wordt jaarlijks slechts één verplicht gesprek gehouden, maar worden regelmatig informele gesprekken tussen manager en personeel gestimuleerd. Door uw beoordelingscultuur anders in te richten, is er dus eenvoudig winst te behalen als het gaat om de betrokkenheid van medewerkers.

Tim Clauwaert, CEO van intuo, licht toe: "Veel bedrijven worstelen met het inrichten van beoordelingsprocessen. Ze vinden beoordelingsprocessen intensief en zien niet rechtstreeks effect op de prestaties van medewerkers. Ons onderzoek laat zien dat prestatiemanagement een ongelofelijk belangrijke rol speelt bij het tevreden houden van personeel."
 

Het volledige rapport inclusief praktische tips is hier te downloaden.  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor het creëren van de ideale werkplek
 Kwart vindt directie niet betrokken genoeg
 Werknemers trots op maatschappelijk betrokken werkgever
 Gemotiveerde werknemers? Speel de transparantie-kaart
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10