zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers trots op maatschappelijk betrokken werkgever

55-plussers zijn het meest geďnspireerd door hun werkgever

26 februari 2019 - 51 procent van werkend Nederland vindt de eigen organisatie inspirerend. 55-plussers werken het meest geïnspireerd (73 procent) en 36-jarigen het minst (31 procent). Werknemers vinden hun werkgever inspirerend als er sprake is van een hoge maatschappelijke betrokkenheid, ook wel purpose genoemd.

Hoe sterker de purpose van een organisatie, hoe meer deze inspireert. Inspiratie heeft een grote invloed op de effectiviteit van medewerkers, de impact van leiderschap en de aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Inspirerende organisaties profiteren daarmee van een hogere betrokkenheid, bevlogenheid en effectiviteit van medewerkers.Deze inzichten komen uit de achtste editie van de Inspirerende 40, de jaarlijkse studie naar inspiratiewaarde van organisaties onder 1.446 Nederlandse werknemers. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Synergie.


 
Levensfases en carrièrestappen hebben invloed
Er lijkt een zekere samenhang te zijn tussen de mate van inspiratie en de levensfases en carrièrestappen van medewerkers. Nieuwkomers op de arbeidsmarkt (generatie Z) zoeken steeds vaker inspirerende organisaties op. Gedurende de eerste en eventueel tweede baan fluctueert de inspiratiewaarde. Er is een dip bij een leeftijd rond 36 jaar. Dit kan samenhangen met een nieuwe gezinssituatie (de komst van kinderen en werk-privébalans). De pieken treden op rond 45 en 57 jaar, wanneer het vaak wat rustiger is in de privésituatie. Daarna neemt de mate van inspiratie en dus ook de betrokkenheid van werknemers af.
 
Laagopgeleiden
Laagopgeleiden blijken significant meer geïnspireerd (61 procent) dan hoogopgeleiden (42 procent). De eerste groep lijkt meer trots te voelen, terwijl hoogopgeleide medewerkers (hbo beperkt, wo aanmerkelijk) dat gevoel minder ervaren. Opvallend is dat mensen met een lagere opleiding, maar met een bovengemiddeld inkomen, het meest geïnspireerd zijn. Of mensen fulltime of parttime werken, heeft geen invloed op de mate van inspiratie.
Joris van Zoelen, Organisatiestrateeg bij Synergie, licht toe: "Al acht jaar op rij laat de Inspirerende 40 zien dat inspiratie grote impact heeft. Binnen bedrijven met een hoge inspiratiewaarde zijn werknemers meer arbeidseffectief en is het bedrijfsresultaat significant beter. Tel daarbij op dat deze organisaties geen last hebben van de krapte op de huidige arbeidsmarkt, maar juist genieten van een toestroom aan open sollicitaties. Inspiratie klinkt wellicht als een modewoord of lijkt ongrijpbaar, maar het is in de huidige economie onmisbaar om succesvol te zijn en impact te maken op de maatschappij, omgeving en organisatie. Het goede nieuws is dat iedere bestuurder of CEO kan werken aan de inspiratiewaarde, mits de visie en purpose authentiek zijn."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gemotiveerde werknemers? Speel de transparantie-kaart
 Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
 Beste Werkgevers trekken 50 procent meer sollicitanten
 Managers zijn de sleutel tot werknemersbetrokkenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10